Äitien käsitykset omasta vanhemmuudestaan ja päivittäinen vanhemmuus
Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien vanhemmuutta soveltamalla päivittäisen arjen lähestymistapaa ja päiväkirjamenetelmää. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä äideillä on omasta vanhemmuudestaan, millaista heidän päivittäinen vanhemmuutensa on sekä vastaavatko äitien käsitykset heidän päivittäistä toimintaansa vanhempina. Tutkimukseen osallistui yhdeksän äitiä, joilla oli 2–5 lasta ja joista suurin osa toimi tutkimushetkellä kotiäiteinä. Aineisto kerättiin päiväkirjamenetelmällä ja kyselylomakkeella, joihin äidit vastasivat siitä näkökulmasta, millaista heidän vanhemmuutensa on 2–10-vuotiaisiin lapsiin. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla kvantitatiivisella luokittelulla ja tapaustarkastelulla täydentäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että äidit olivat vanhemmuustyyliltään auktoritatiivisia sekä omien käsitystensä että päivittäin raportoimansa toiminnan perusteella. Tarkempien tapaustarkastelujen perusteella äitien joukosta oli erotettavissa äitejä, joiden vanhemmuus sisälsi myös autoritaarisuutta, tosin suurimmalla osalla äideistä vanhemmuus ei sisältänyt autoritaarisuuden piirteitä. Äitien vanhemmuudesta oli lisäksi löydettävissä yksilöllisiä, toistuvia vanhemmuuden teemoja. Yksilölliset teemat näkyivät erityisesti äitien vastauksissa koskien onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksia vanhempana. Äitien vuorovaikutus lapsen kanssa vaihteli päivittäin ollen toisina päivinä myönteisempää ja toisina kielteisempää sekä autoritaarisempaa. Äidit kuitenkin toimivat päivittäisen vuorovaikutuksen vaihteluista riippumatta ensisijaisesti auktoritatiivisesti eli äitien auktoritatiivinen vanhemmuustyyli näyttäytyi tässä tutkimuksessa melko pysyvänä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen sosiaalisen kompetenssin yhteys sosiaaliseen statukseen ja vanhemmuustyyleihin
Järvinen, Heini (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen kompetensiin yhteyttä lasten sosiaaliseen statukseen, lasten kohtaamiin vanhemmuustyyleihin sekä vanhemmuustyylien moderoivaa vaikutusta sosiaalisen kompetenssin ja sosiaalisen ... -
Vanhemman itsetunnon, iän ja lasten lukumäärän yhteydet vanhemmuustyyliulottuvuuksiin
Rajalahti, Elina; Väliaho, Anna (2020)Tässä Pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin vanhemman itsetunnon, iän sekä lasten lukumäärän yhteyksiä vanhemmuustyyliulottuvuuksiin (lämpimyys, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli). Lisäksi oltiin kiinnostuneita ... -
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ... -
Suomalaisten erityislasten vanhempien uupumus COVID-19-poikkeusaikana
Huhtala, Heta; Perasto, Nea (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten erityislasten vanhempien kokemaa vanhemmuuden uupumusta COVID-19-poikkeusaikana latentin profiilianalyysin (LPA) avulla. Lisäksi tarkasteltiin lasten erityistarpeiden laadun, ... -
Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Lundell, Moona; Naskali, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä ...