dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.author | Kinnunen, Milla | |
dc.date.accessioned | 2017-01-23T17:01:37Z | |
dc.date.available | 2017-01-23T17:01:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1659412 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52804 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus oli hahmottaa voisiko ohjausosaamisen kehittämisessä hyödyntää tunneälyn kompetensseja, ja onko Jyväskylän yliopiston ohjausalan maisterikoulutuksessa kehitetty Golemanin, Boyatzisin ja McKeen (2002) esittämiä tunneälyn kompetensseja.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä teoreettista analyysia että empiiristä aineiston analyysiä. Teoreettisen analyysin kautta hahmotettiin sitä, miten tunneälyn kompetenssit linkittyvät ohjauksen kompetensseihin ja osaamisalueisiin. Teoreettista analyysia lähestyttiin hermeneuttisen tulkinnan keinoin. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Jyväskylän yliopistossa ohjausalan maisteriohjelmassa vuosina 2015–2016 opiskellutta, saman kotiryhmän jäsentä. Empiirinen aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että ohjausosaamisen ja ohjauksen kompetenssien taustalla vaikuttavat taidot, joita tarkastellaan Golemanin ym. (2002) toimesta tunneälyn kompetensseina. Erityisesti tunneälyn kompetenssit tukevat ohjauksen eettistä osaamista sekä vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista. Tutkimustulokset antoivat myös viitteitä siitä, että ohjausalan maisterikoulutuksessa on käsitelty tunneälyn kompetensseja, vaikkakaan tunnetaitoihin liittyvää osaamista ja sen kehittämistä ei ole tarkasteltu suoranaisesti tunneälyn tai tunneälyn kompetenssien käsitteillä. Koulutuksen yhteys erityisesti suorituskyvyn, tarkan itsearvioinnin ja toisten kehittämisen kompetensseihin oli selkein.
Ohjausosaamisen kehittämistä voikin nähdäkseni lähestyä myös tunneälyn kompetenssien kehittämisen näkökulmasta, ja tutkimustulosten perusteella ohjausalan maisterikoulutus tarjoaa opiskelijalle edellytykset tunneälyn kompetenssien kehittymiseen. Tietoisemman otteen ottaminen suhteessa tunneälyn kompetensseihin saattaisi kuitenkin syventää oppimista ja auttaa opiskelijoita hahmottamaan tarkemmin omaa osaamista ja sitä mitä voisi olla aiheellista kehittää jos tavoitteeksi asetetaan tunneälykäs toiminta ohjauksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (135 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kompetenssi | |
dc.subject.other | tunneäly | |
dc.subject.other | ohjaus | |
dc.subject.other | ohjausosaaminen | |
dc.subject.other | ohjausalan maisterikoulutus | |
dc.title | Tunneälyn ja ohjauksen kompetenssit : onko ohjausosaamisessa mukana tunneälyä? | |
dc.title.alternative | Onko ohjausosaamisessa mukana tunneälyä? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701231224 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-01-23T17:01:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | tunneäly | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |