Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaine, Timo
dc.contributor.authorKinnunen, Milla
dc.date.accessioned2017-01-23T17:01:37Z
dc.date.available2017-01-23T17:01:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1659412
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52804
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus oli hahmottaa voisiko ohjausosaamisen kehittämisessä hyödyntää tunneälyn kompetensseja, ja onko Jyväskylän yliopiston ohjausalan maisterikoulutuksessa kehitetty Golemanin, Boyatzisin ja McKeen (2002) esittämiä tunneälyn kompetensseja. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä teoreettista analyysia että empiiristä aineiston analyysiä. Teoreettisen analyysin kautta hahmotettiin sitä, miten tunneälyn kompetenssit linkittyvät ohjauksen kompetensseihin ja osaamisalueisiin. Teoreettista analyysia lähestyttiin hermeneuttisen tulkinnan keinoin. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Jyväskylän yliopistossa ohjausalan maisteriohjelmassa vuosina 2015–2016 opiskellutta, saman kotiryhmän jäsentä. Empiirinen aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että ohjausosaamisen ja ohjauksen kompetenssien taustalla vaikuttavat taidot, joita tarkastellaan Golemanin ym. (2002) toimesta tunneälyn kompetensseina. Erityisesti tunneälyn kompetenssit tukevat ohjauksen eettistä osaamista sekä vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista. Tutkimustulokset antoivat myös viitteitä siitä, että ohjausalan maisterikoulutuksessa on käsitelty tunneälyn kompetensseja, vaikkakaan tunnetaitoihin liittyvää osaamista ja sen kehittämistä ei ole tarkasteltu suoranaisesti tunneälyn tai tunneälyn kompetenssien käsitteillä. Koulutuksen yhteys erityisesti suorituskyvyn, tarkan itsearvioinnin ja toisten kehittämisen kompetensseihin oli selkein. Ohjausosaamisen kehittämistä voikin nähdäkseni lähestyä myös tunneälyn kompetenssien kehittämisen näkökulmasta, ja tutkimustulosten perusteella ohjausalan maisterikoulutus tarjoaa opiskelijalle edellytykset tunneälyn kompetenssien kehittymiseen. Tietoisemman otteen ottaminen suhteessa tunneälyn kompetensseihin saattaisi kuitenkin syventää oppimista ja auttaa opiskelijoita hahmottamaan tarkemmin omaa osaamista ja sitä mitä voisi olla aiheellista kehittää jos tavoitteeksi asetetaan tunneälykäs toiminta ohjauksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (135 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkompetenssi
dc.subject.othertunneäly
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.otherohjausosaaminen
dc.subject.otherohjausalan maisterikoulutus
dc.titleTunneälyn ja ohjauksen kompetenssit : onko ohjausosaamisessa mukana tunneälyä?
dc.title.alternativeOnko ohjausosaamisessa mukana tunneälyä?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701231224
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-01-23T17:01:38Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright