dc.contributor.advisor | Tuuri, Kai | |
dc.contributor.author | Vetoniemi, Elina | |
dc.date.accessioned | 2016-12-29T09:20:23Z | |
dc.date.available | 2016-12-29T09:20:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645363 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52537 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Musiikin erityispedagogiikan osaamiskeskittymä (MEOK) -hankkeen täydennyskoulutukseen osallistuneiden musiikkipedagogien näkemyksiä inkluusiosta. Pedagogien näkemyksiä inkluusiosta tarkasteltiin kolmen teeman kautta: asenne erilaisia oppijoita kohtaan, kokemukset täydennyskoulutuksesta inklusiivisen opettajuuden vahvistajana sekä näkemykset musiikkioppilaitoksen tarpeesta kehittyä inklusiiviseksi.
Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tapaustutkimus, jonka tutkimusmateriaali kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavia pedagogeja oli neljä. He työskentelivät kaikki samassa musiikkioppilaitoksessa ja osallistuivat MEOK-täydennyskoulutukseen. Haastattelut toteutetiin täydennyskoulutuksen loppupuolella. Tulosten voidaan sanoa heijastelevan yhden musiikkioppilaitoksen pyrkimyksiä kohti inklusiivista musiikkioppilaitosta sekä musiikkipedagogien ajatuksia omasta opettajuudestaan ja sen kehittymisestä kohti inklusiivista opettajuutta.
Koulutus, kokemukset erilaisuudesta ja tarvittavien tukitoimien saatavuus ovat merkittävimpiä inkluusioasenteen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimukseni teoreettinen osuus käsittelee integraation, inkluusion ja inklusiivisen opettajuuden lisäksi näitä edellä mainittuja inkluusioasenteen keskeisiä tekijöitä.
Tutkimukseni tulosten mukaan musiikkipedagogien suhtautuminen erilaisiin oppijoihin oli avointa. Erilaisten oppijoiden kanssa eteen tulevat haasteet nähtiin pääsääntöisesti positiivisina ja työmenetelmien soveltaminen oli mielekästä. Täydennyskoulutuksen koettiin tukeneen inklusiivista ajattelua ja opettajuutta. Musiikkioppilaitoksella todettiin olevan hyvät edellytykset kehittyä inklusiiviseksi oppilaitokseksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (56 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | integraatio | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | erilainen oppija | |
dc.subject.other | erityistä tukea tarvitseva | |
dc.subject.other | musiikkioppilaitos | |
dc.subject.other | musiikkipedagogi | |
dc.subject.other | inkluusioasenne | |
dc.subject.other | täydennyskoulutus | |
dc.title | Kohti inklusiivista opettajuutta ja musiikkioppilaitosta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612295275 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2016-12-29T09:20:24Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | integroitu opetus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | musiikkioppilaitokset | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogit | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |