Valtion virastojen pilvipalvelujen ohjeistuksen ja koulutuksen kehittäminen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ELY-keskusten, TEtoimistojen ja KEHA-keskuksen keskeisiä työpäivän sujuvuuteen vaikuttavia ongelmia ja löytää sitä kautta mahdollisuuksia uuden teknologian mahdollisuuksien ymmärtämiselle. Keskeinen asia oli miten pilviteknologiaa käyttävien järjestelmien ohjeistus ja koulutus pitäisi hoitaa, jotta niiden tarjoamat työvälineiden ja työkalujen käyttöönotto omaksuttaisiin työtehtävien hoidossa. Lisäksi työn tarkoituksena oli tunnistaa keskeisiä työpäivän sujuvuuteen vaikuttavia ongelmia ja löytää sitä kautta mahdollisuuksia uuden teknologian mahdollisuuksien ymmärtämiselle. Tutkimuksella selvitettiin minkälaisissa työtehtävissä virastojen henkilöstö oli, minkälaisilla työvälineillä he hoitivat työtehtäviään käytännössä, minkälaista tietoa tai koulutusta he tarvitsivat uusien työvälineiden tai työkalujen käyttöönotossa ja mistä he saivat niistä tarvitsemaansa tietoa kyselyn vastaushetkellä. Lisäksi virastojen työntekijät saivat esittää näkemyksiään Taimi-intranetin kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena webropol-ohjelmalla. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä konstruktiivistä tutkimusotetta ja tutkimusaineisto oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Kyselylomake sisälsi strukturoituja, puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus saatteineen välitettiin KEHA-keskuksen, TEtoimistojen ja ELY-keskusten sisäisessä verkossa. Kyselyyn vastaaminen perustui vapaaehtoisuuteen, ja siihen vastattiin nimettömänä. Tutkimustulokset osoittavat, että merkittävä osa virastojen työntekijöistä toimi asiantuntijatehtävissä. Tutkimuksessa ilmeni, että virastojen työntekijöiden työtä kuvasi parhainten termit työni on asiantuntijatyötä ja töitä tehtiin pääsääntöisesti omassa työpisteessä. Lähes puolella työ sisälsi asiakaspalvelua. Tutkimuksessa ilmeni,että enemmistö vastaajista vastasi tarvitsevansa lisäkoulutusta Taimi-intranetin käyttämisessä vastaus hetkellä. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että henkilökohtaisen opastuksen saanti oli tärkeää uusien työssä hyödyntävien tekniikoiden käytöstä.
...
The purpose of this study was to figure out essential problems affecting
on fluency of daily work in governmental agencies (KEHA-center, TE-offices and
ELY-centers) and so chart possibilities for understanding new technologies. An important
issue was to find out, how guiding and education in the systems using cloud
services should be implemented so that the tools provided by those could be imbibed
in daily work. An additional purpose was to unveil major problems in fluency
of daily work and so possibilities for understanding potential of new technologies.
Following items were found out: in what kind of tasks personnel of the bureaus
was, what kind of tools they were used in practice, what kind of information and
education they needed in adopting new tools, and from where they gained information
at the moment of answering the survey. In addition, employees were allowed
to present their views dealing with development of the Taimi-intranet. The study
was implemented as a survey using Webropol program. As the research method
constructive approach was used and the research data was quantitative. The survey
form contained structured, semi-structured and open questions. The survey and the
cover letter were forwarded in internal networks of the KEHA-center, TE-offices and
ELY-centers. Answering was based on voluntariness and anonymity.
Results proved that a remarkable part of the employees of bureaus were in specialist
tasks and the work was essentially done in own desks. Almost half of the answerers
announced to perform customer services. It was found out that the majority of
the answerers needed additional education in the usage of Taimi-intranet at the moment
of answering. Over half of the answerers agreed that personal guiding was
important in the new technologies utilized in work.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Using a blended approach to enrich MOOCs on Finnish education
Kananen, Päivi; Kiviniemi, Ari; Kytölä, Liisa; Nykopp, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)Blended education embraces various combinations of face-to-face and online teaching. It has become a normal part of higher education degree programmes. Since the late 1990s, the Open University of the University of Jyväskylä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.