dc.contributor.advisor | Rantanen, Johanna | |
dc.contributor.author | Kurula, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2016-10-10T08:52:15Z | |
dc.date.available | 2016-10-10T08:52:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575562 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51577 | |
dc.description.abstract | Pro gradu –tutkielmassani selvitän Tervareitti –hankkeeseen osallistuvien oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Tervareitti –hanke toimii Valteri -koulu Tervaväylän alaisuudessa ja sen tavoitteena on kehittää osallistava toimintamalli yläkouluikäisten ohjaukseen peruskoulun siirtymävaiheeseen.
Tutkimukseni taustateoria muodostuu Tervareitti –hankkeessa käytettävän ICF-toimintakykyluokituksen pohjalta muodostetuista f-sanoista. Nämä f-sanat ovat 1) function eli toiminta, 2) family eli perhe, 3) fitness eli kunto, 4) fun eli hauskanpito, 5) friends eli ystävät ja 6) future eli tulevaisuus.
Tutkimukseni aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän oppilasta ja heistä kuuden huoltaja tai huoltajat. Tutkimusme- netelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin tutkimusongelman ja aineiston luonteen perusteella. Tutkimusongelmani mukaisesti etsin vastausta kysymykseen ”Minkälaisia toiveita Tervareitti –hankkeeseen osallistuvilla oppilailla ja heidän huoltajillaan on hankkeesta saatavalle ohjaukselle?”. Sisällönanalyysissa aineistosta nousi esille kahdeksan teemaa, jotka kuvasivat oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita Tervareitti –hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Nämä teemat olivat: tulevaisuus, ryhmän ja vertaisten tuki, ystävät, itsenäisempi minä, harrastukset, ei toiveita, opiskelutaitojen kehittäminen ja hauskanpito.
Tutkimukseni päätuloksena ovat Tulevaisuus sekä Ryhmän ja vertaisten tuki - teemat. Tulevaisuus -teema linkittyy laajemmin, ohjauksen näkökulmasta tarkasteltuna, elinikäiseen ohjaukseen. Ryhmän ja vertaisten tuki –teemassa on sen sijaan nähtävissä ryhmäohjauksen piirteitä. Tutkimukseni tuloksia on tarkoitus hyödyntää Tervareitti – hankkeessa seuraavan pilottiryhmän toimintaa suunniteltaessa. Tieto siitä, mitä oppilaat toivovat ohjaukselta hyödyttää Tervareitti –hankkeen lisäksi myös muita ohjausalalla toimivia henkilöitä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (81 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | erityistä tukea tarvitseva oppilas | |
dc.subject.other | toimintakykyluokitus | |
dc.title | Osallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610104310 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.date.updated | 2016-10-10T08:52:16Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | erityisoppilaat | |
dc.subject.yso | ICF | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |