Hudožestvennoe ubranstvo cerkvej Valaamskogo monastryrâ XVII - načala XIX veka
The collection of church art of the Valamo monastery belongs to worthy rarities.
Due to the evacuation from Karelia to Finland, collection survived almost
complete. Despite the fact that the collection is well known to specialists in Finland
and Russia, the research processes is just beginning. Especially little information
exists about the icons of earlier period than of the 18th century. Almost nothing is
known about the number of them, neither origins nor something about the painters
of them.
Many icons of the 18th century from the Valamo’s collection decorated the
monastery churches. For this reason, the focus of this dissertation is the decoration
of the main interiors of the Cathedral of Transfiguration and the church of Uspenie
in Ladoga’s Valamo. The objects of this research are the components of the icon
painting of the churches, their present condition, iconography and style. According
the archives and monastery’s church descriptions from the 18th and 20th centuries
it was possible to reconstruct the altar wall’s – iconostasis, the main features of
their architectural decoration and the separate icons. In similar way I reconstructed
church’s columns and walls and their icons. On the bases of concrete research in
the archives and in praxis, and on applied theories I proposed the hypotheses
about the general ideas, the topics and the programmes of the decoration of church
interiors.
The investigation based on the theoretical sources of the Vienna-school and
empiric methods used by the Russian researchers of art history. Different methods
were used, including iconographical and style analysis, and historical
reconstruction, philology and semiotic as methods of survey.
More than a hundred icons and one drawing were studied and a scientific
catalogue was made. According the monastery’s archives the icons were dated and
some icon painters were identified by the style of Lake Ladoga’s area, Yaroslavl
and Tver.
The reconstruction revealed that the main idea of the Transfiguration
cathedral and the Uspenie church was the glorification of Our Lady – St. Mary. The
cult of Our Lady connects the Valamo monastery with famous churches of Russia
and with the Athos’ monasteries.
The dissertation’s researches include some side problems, for example, the
reasons of refoundation the monastery in the 18th century and founders’ - St.
Sergei and Herman - iconography.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-6769-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3568]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaiset ihmeitä tekevät ikonit
Ronkainen, Maria (2019)Tässä maisterintutkielmassa käsitellään suomalaisia ihmeitä tekeviä ikoneja. Näitä ovat Konevitsan Jumalanäiti, Valamon Jumalanäiti, Suloisesti suuteleva Jumalanäiti, Jerusalemin Jumalanäiti, Jumalanäidin Akatistos ja ... -
Taivaan tsaaritar? Valamon luostarin pääkirkon ikonostaasin Jumalanäidin ikoni
Arseni, Piispa (Taidehistorian seura, 2016)Artikkelissani keskityn analysoimaan aikaisemmin Laatokalla mutta nykyisin Uudessa Valamossa Heinävedellä olevaa Jumalanäiti valtaistuimella -ikonia historiallisessa kontekstissa, jonka pääpaino on 1890–1920-luvuilla, ... -
Tähtäin idässä : suomalainen sukukansojen tutkimus toisessa maailmansodassa
Pimiä, Tenho (Jyväskylän yliopisto, 2009)Vuosina 1941-1944 toteutettiin Suomen idästä miehittämillä alueilla lähihistoriamme laajin suomenheimoiseen kulttuuriperintöön kohdistuneista hankkeista. Lyhyessä ajassa tiedemiesten onnistui kerätä merkittävät kokoelmat ... -
Sipulikupolien katveessa : ortodoksisen kirkkotaiteen yhteiskunnalliset ulottuvuudet Suomessa 1917-1970
Jolkkonen-Porander, Nina (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.