dc.contributor.author | Turpeinen, Tarja | |
dc.date.accessioned | 2016-08-26T05:50:12Z | |
dc.date.available | 2016-08-26T05:50:12Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1572595 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51069 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuden ja kuvataiteen välimaastoon sijoittuvaa
taiteilijakirjailmiötä. Taidemuotona taiteilijakirjan katsotaan syntyneen 1960-luvulla.
Termi (artists book) sai alkunsa 1973 Yhdysvalloissa taiteilijoiden tekemiä kirjoja
esittelevän näyttelyn nimestä. Taiteilijakirjaan liittyviä, vielä vakiintumattomia käsitteitä
avataan intertekstuaalisuuden keinoin. Julkaisujen ja Internet-lähteiden perusteella
tehdyssä kartoituksessa ilmeni, että osa määrittelijöistä pitää jo 1800-luvun lopulla
Ranskassa kehittyneitä laadukkaita kirjoja (livre d´artiste) taiteilijakirjoina. Sellaisiksi
voidaan kutsua myös 1980-luvulta lähtien yleistyneillä käsityömäisillä tavoilla
toteutettuja teoksia, jotka voivat olla mistä tahansa materiaalista työstettyjä kirjoja tai
kirjankaltaisia teoksia / kirjaobjekteja. Yhdysvaltalainen tutkija ja kriitikko Johanna
Drucker edellyttää taiteilijakirjalta sen toimivuutta kirjana, ei pelkästään kirjaan
viittaavana ikonina. Suomessa näkökulma taiteilijakirjoihin on ollut pikemminkin
kuvataiteellinen, mikä tulee esille muun muassa Helsingin kaupunginkirjaston
Rikhardinkadun kirjastoon perustetun taiteilijakirjakokoelman hankintaperusteissa.
Tutkimuksessa selvitetään lähemmin kirjankaltaisuutta RikArt-kokoelmasta
subjektiivisesti valitun kuuden teoksen intertekstuaalisella luennalla ja testataan
Genetten paratekstuaalisuuden teorian soveltuvuutta teoksiin, joissa ei ole kirjoitettua
tekstiä. Tulkinnassa teosten materiaalisuudesta ja formalistisista tekijöistä muodostui
teosten paratekstejä. Luentatapa laajeni visuaalisuudesta monia aisteja hyödyntäväksi
sekä tiedostettujen että tiedostamattomien kokemusten luennaksi, jota on tutkielmassa
kuvattu simultaaniseksi erotuksena lineaariselle tekstin lukutavalle. Genetten
paratekstuaalisuus täydennettynä kuvan muodon tutkimisen lähestymistavalla antoi
suppeasta otoksesta huolimatta viitteitä menetelmän käyttökelpoisuudesta
taiteilijakirjojen tarkastelussa. Mikäli taiteilijakirjoja ja kirjankaltaisia kirjaobjekteja
halutaan edelleen eritellä toisistaan, lienee syytä tarkastella teoksia myös lineaarisen,
ei-lineaarisen ja simultaanisen lukutavan näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Taiteilijakirja | |
dc.subject.other | artists book | |
dc.subject.other | livre d´artiste | |
dc.subject.other | kirjankaltainen | |
dc.subject.other | kirjaobjekti | |
dc.subject.other | intertekstuaalisuus | |
dc.subject.other | Genetten paratekstuaalisuus | |
dc.title | Määrittelyä kaihtava taiteilijakirja : ilmiönä ja intertekstuaalisen luennan kohteena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201608263886 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.date.updated | 2016-08-26T05:50:12Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | taiteilijakirjat | |
dc.subject.yso | kirjat | |
dc.subject.yso | intertekstuaalisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |