Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntynen, Anne
dc.contributor.authorLappalainen, Liina-Maija
dc.date.accessioned2016-08-23T11:02:42Z
dc.date.available2016-08-23T11:02:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1572235
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51006
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan, miten ja millaista kuvaa metaforat rakentavat yliopistosta, sivistyksestä ja korkeakoulutuksen tehtävistä yliopistolakiuudistusta koskevassa keskustelussa, jota on käyty ennen lain voimaantuloa. Vuonna 2010 voimaan tullut yliopistolaki ja korkeakoulututkinnon uudistus Suomessa ovat osa laajempaa eurooppalaista korkeakoulupoliittista uudistusta. Tutkimusaineisto koostuu yliopistojen rehtorien puheista, eduskunnan lähetekeskustelusta sekä opiskelijatoiminnan teksteistä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytetään Norman Fairclough'n kriittisen diskurssianalyysin mallia, jossa kielenkäyttö käsitetään kontekstisidonnaisena sosiaalisena toimintana. Tarkentavana viitekehyksenä ja metafora-analyysin työkaluna diskursiivisten ulottuvuuksien hahmottamisessa hyödynnetään George Lakoffin ja Mark Johnsonin luomaa kognitiivista metaforateoriaa. Se korostaa metaforaa arkiajattelun välineenä ja käsitejärjestelmän ilmiönä, joka perustuu ihmisen kulttuuriseen ja keholliseen kokemukseen. Tulokset tukevat lähtöoletuksia siitä, että lähetekeskustelussa ja rehtorien puheissa yliopisto näyttäytyy ensisijaisesti hallinnollis-taloudellisena laitoksena, johon viitataan metonymisesti sekä myös personifikaation kautta. Metaforilla luodaan kuvaa yliopistosta ja akateemisesta maailmasta kilpailuna ja taloudellisen menestyksen tuottajana ja rakennetaan kilpailukyvyn diskurssia. Toiseksi lähetekeskustelun metaforiikassa rakentuu myös sivistysyliopistoa puolustavaa diskurssia, joka kytkeytyy humboldtilaisen sivistysyliopiston ideaan. Opiskelijatoiminnan tekstien metaforat rakentavat yliopistokamppailua sekä näkemystä tiedosta jaettavana resurssina ja järjestäytymisen välineenä. Teksteissä rakentuu kilpailukyvyn diskurssin vastadiskurssi. Tuloksista käy ilmi, kuinka koulutuksen metaforinen rakentaminen talouteen ja markkinoihin liittyvin käsittein on yhteydessä yhteiskunnallisiin ja koulutuspoliittisiin toimenpiteisiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermetafora
dc.subject.otherrepresentaatio
dc.subject.otheryliopistolaki
dc.titleUuden olomuodon piirteitä : akateemisuuden metaforat yliopistouudistusta koskevassa keskustelussa 2007-2009
dc.title.alternativeAkateemisuuden metaforat yliopistouudistusta koskevassa keskustelussa 2007-2009
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201608233849
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2016-08-23T11:02:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysometafora
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoyliopistolaki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record