dc.contributor.advisor | Mykkänen, Johanna | |
dc.contributor.author | Rissanen, Mari | |
dc.contributor.author | Nikkinen, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2016-06-28T07:17:44Z | |
dc.date.available | 2016-06-28T07:17:44Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1545459 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50612 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten
käsityksiä isovanhemmista. Isovanhemmuutta on tutkittu varsin vähän ja se on
keskittynyt lähinnä isovanhempien kokemuksiin isovanhemmuudesta.
Pyrimmekin saamaan selville lasten käsityksiä isovanhemmista, isoäideistä,
isoisistä sekä mummolasta. Tutkimuksemme pohjautui fenomenografiseen
lähestymistapaan sen keskittyessä tutkimaan käsityksiä, joiden voidaan katsoa
olevan myös sanoiksi puettuja kokemuksia.
Tutkimuksen aineisto koostui kahden esiopetusryhmän lasten
piirustuksista ja haastatteluista. Piirustustehtävä tehtiin ennen haastatteluita ja
haastattelut toteutettiin 3-4 lapsen ryhmissä. Piirustusten analysointiin
sovellettiin sisällönanalyysiä ja haastatteluiden analysoinnissa yhdistettiin
fenomenografisen analyysin ja sisällönanalyysin piirteitä.
Tutkimuksen tulokset muodostuivat neljästä kuvauskategoriasta. Lasten
puheissa isovanhempiin liittyi muun muassa ulkoisia ominaisuuksia,
luonteenpiirteitä sekä käsityksiä isovanhempien tarpeellisuudesta. Isoäiteihin ja
isoisiin liitettiin erilaista toimijuutta, kuten ruoanlaittaja ja ajaja. Mummolakäsityksiin
kuului rakennuksen ulkoisia ja sisätiloihin liittyviä piirteitä sekä
toimintaa, kuten leikkimistä. Piirustuksia erikseen analysoitaessa muodostui
viisi luokkaa: tapahtumapaikka, tapahtumat, henkilöt, esineet ja muut elementit
sekä ilmeet.
Tutkimus osoitti, että lapsilla on isovanhemmuudesta monenlaisia
käsityksiä ja heillä on sanottavaa esimerkiksi isovanhemmille kuuluvista
rooleista. Lapset ovat tärkeitä informantteja, sillä he ovat oma, merkittävä
yhteiskunnallinen ryhmänsä. Lasten näkökulma on tärkeä muodostettaessa
tämän päivän käsitystä isovanhemmista. Tutkimuksen tulokset kertovat
isovanhempien tärkeydestä ja merkityksestä lastenlasten elämässä.
Isovanhempien tarjoama läheisyys ja turva ovat lapsille ja perheille suuri
voimavara. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (113 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | isovanhemmuus | |
dc.subject.other | isovanhemmat | |
dc.subject.other | isoäiti | |
dc.subject.other | isoisä | |
dc.subject.other | käsitys | |
dc.subject.other | lapsinäkökulma | |
dc.title | "Niillä on niin paljon naamassa niitä ryttyjä ja kaikkia" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä isovanhemmista | |
dc.title.alternative | Esiopetusikäisten lasten käsityksiä isovanhemmista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606283358 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2016-06-28T07:17:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | isovanhemmuus | |
dc.subject.yso | isovanhemmat | |
dc.subject.yso | isoäidit | |
dc.subject.yso | isoisät | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |