Show simple item record

dc.contributor.advisorSanna Mönkölä
dc.contributor.advisorTuomo Rossi
dc.contributor.authorPaananen, Henrik
dc.date.accessioned2016-05-24T10:06:39Z
dc.date.available2016-05-24T10:06:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542033
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49901
dc.description.abstractEpäsuora valaistus, kuten ympäristön heijastukset, ovat tärkeä osa uskottavaa tietokonegrafiikkaa. Tarvitaan kuitenkin fysikaalinen valaistusmalli, jotta epäsuoran valon vaikutus olisi realistinen. Vasta viime aikojen näytönohjainten tehokkuuden kasvu on mahdollistanut fysikaalisen epäsuoran valaistuksen mallintamisen reaaliajassa. Koska epäsuoran valaistuksen laskeminen on erittäin raskasta, joudutaan kuitenkin tekemään arviointia, jotta reaaliaikainen toteutus olisi mahdollista. Tässä tutkielmassa esitellään fysikaalisen valaistuksen perustaa ja annetaan esimerkkejä reaaliaikaisista heijastusmenetelmistä. Lopuksi evaluoidaan kahta heijastustekniikkaa, ympäristötutkaimia ja kuvapuskuriheijastuksia, fysikaalisen valaistuksen näkökulmasta. Evaluointi tapahtuu toteuttamalla tekniikat ja arvioimalla saatua lopputulosta uskottavuuden, toimivuuden ja suorituskyvyn kannalta. Huomattiin, että usean tekniikan yhdisteleminen on tarpeen, sillä eri tekniikat soveltuvat vain tietynlaisiin heijastuksiin. Lisäksi tekniikoissa on useita ongelmakohtia, jotka rajoittavat niiden käytettävyyttä.fi
dc.description.abstractIndirect lighting, like reflections of the environment, have an important role in believable computer graphics. To make the indirect lighting realistic, a physically based lighting model is needed. Only as of lately, the modeling of physically based indirect lighting in real-time has been possible, due to the recent increase of GPU-power. As calculating the indirect lighting is expensive, approximation of the phenomenon is still needed to make real-time implementation possible. In this thesis we introduce the basis of physically based lighting and give examples of real-time reflection methods. Finally two reflection techniques, environment probes and screen space reflections, are evaluated from the physically based lighting point of view. The evaluation is carried out by implementing these techniques and assessing their plausibility and performance. It was discovered that combining several techniques is necessary, as each technique can only produce some particular kind of reflections. In addition it was found that the techniques have several problematic situations, which limit their usability.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (81 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherreaaliaikainen grafiikka
dc.subject.otherfysikaalinen valaistus
dc.subject.otherheijastukset
dc.subject.otherkaksisuuntainen heijastusjakaumafunktio
dc.subject.otherkuvapuskuriheijastukset
dc.subject.otherympäristötutkaimet
dc.titleFysikaalinen valaistus ja reaaliaikaiset heijastukset
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605242676
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2016-05-24T10:06:40Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysografiikka
dc.subject.ysovalaistus
dc.subject.ysoheijastuminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright