Käyttäjäinnovaatio - miksi käyttäjät kehittävät ja jakavat innovaatioita?
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Käyttäjäinnovaatio on rinnakkaisten tutkimussuuntausten, avoimen innovaation ja kumulatiivisen innovaation, ohella haastanut vanhanmallisen suljetun innovaation niin tutkimuksessa kuin liike-elämässä. Käyttäjäinnovaatio keskittyy käyttäjiin ja käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen innovaatioiden lähteenä. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa esitellään käyttäjäinnovaatio suhteessa kilpaileviin ja rinnakkaisiin tutkimussuuntauksiin, käsitellään käyttäjäinnovaatiota sen eri ilmenemistapojen kautta ja tutkitaan käyttäjän syitä innovoida ja jakaa innovaatioita. Vaikka käyttäjät ovat innovoineet aina, on tieto- ja viestintäteknologian kehitys luonut uusia mahdollisuuksia innovaatioiden suunnittelulle, toteutukselle ja innovaatioihin liittyvälle vuorovaikutukselle. Tämä on mahdollistanut esimerkiksi innovaatioverkko-yhteisöiden toiminnan sekä käyttäjien ja tuottajien yhteisen innovoinnin innovaatiotyökalujen avulla. Käyttäjät innovoivat tyydyttääkseen tarpeita, joita tuottajat eivät ole osanneet täyttää, mutta myös oppimisen ilosta sekä maineen kasvun ja muiden sosiaalisten syiden takia. Käyttäjät jakavat innovaatioita ja niihin liittyvää tietoa ilmaiseksi keskenään sekä tuottajille, usein tiedostaen hyödyttävänsä tuottajaa taloudellisesti. Jakamalla innovaation käyttäjä voi saada apua, tunnustusta tai tarvitsemansa ratkaisun markkinoille. Innovaatioihin liittyvää tietoa jaetaan myös altruistisista syistä tai odottaen vastavuoroisuutta käyttäjäyhteisöltä.
...
User innovation, alongside closely related open innovation and cumulative innovation, has become a major contender to the outdated closed innovation paradigm in academic and business literature. The focus in user innovation is in users and their interactions as a source of innovation. The aim of this bachelor’s thesis is to explain what user innovation is and how it is related to parallel streams of research and closed innovation. User innovation is reviewed by taking a look to three of its manifestations: lead users, innovation communities and user toolkits for innovation. The focus is on reasons for users to innovate and share their innovations and innovation-related knowledge. Literature review is used as the research method. Albeit users have always been innovating, the technological breakthroughs in recent decades, including cheaper and more accessible computers and networks, have enabled users to design, produce innovations, as well as communicate with other user innovators. This has made possible for example innovation communities and user toolkits for innovation. Users innovate to satisfy their needs, that isn’t yet recognized or fulfilled by producers, but also to learn, gain reputation or to socialize. Users give out innovations and innovation related information freely for other users and producers, sometimes knowing that producers can turn it into profit. By freely sharing innovations the user can get help from other users, recognition, or a product on the markets, that satisfies the users’ needs. Innovation related information is shared also for altruistic reasons or for expecting others to share their innovations in return.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Innovaatioita tietoalan tarpeisiin
Ikonen, Arto (Jyväskylän yliopiston kirjasto, 2011) -
Yritysten ja tiedeyhteisön yhteistyönä innovaatioita arkeen
Hyvönen, Emmi; Sarkamo, Silja (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2003)Agora Centerin luotsaama teknologiaohjelma luo uusia uria bisneksen ja tieteen tekemisen yhteistyölle. Tulevaisuudessa sen tuloksista voivat nauttia vaikkapa langattomia palveluja käyttävät ihmiset -
Toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyys : arviointi, suunnitteluperiaatteita ja aiempia tutkimuksia
Kupari, Eerika (2020)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat nykypäivänä olennainen osa monen yrityksen toimintaa. Järjestelmien avulla automatisoidaan muun muassa myynnin, oston, asiakkuuksien ja projektinhallinnan prosesseja sekä hallinnoidaan dataa ... -
Kosketusnäyttölaitteiden käytettävyysongelmat iäkkäiden käyttäjien keskuudessa
Kortelainen, Ilmari (2019)Iäkkäät ihmiset kohtaavat kaikista täysi-ikäisistä ikäryhmistä eniten haasteita kosketusnäyttölaitteiden käytössä, vaikka he myös hyötyisivät eniten näiden laitteiden ja niiden sovellusten sujuvammasta käytöstä. Tutkielma ... -
Ikääntyneiden teknologiankäyttö digitalisaation aikakaudella
Mahla, Pontus (2020)Digitalisaatio on nyky-yhteiskuntaa merkittävästi muovaava ilmiö, joka mahdollistaa uudenlaiset toimintatavat monilla arkielämän osa-alueilla. Digitalisaation lisäksi yhteiskunta on murroksessa ikääntyneiden ihmisten osuuden ...