Show simple item record

dc.contributor.authorHauger, Isabelle
dc.date.accessioned2016-03-15T11:15:06Z
dc.date.available2016-03-15T11:15:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49050
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin Jyväskyläläisen yläkoulun ranskan kielen opiskelijoiden käsityksiä Ranskasta ja ranskan kielestä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opiskelijoilla on Ranskan maasta, sen ihmisistä ja itse kielestä, sekä tutkia, muuttuivatko nämä käsitykset kolmen vuoden ranskanopiskelun aikana. Lisäksi selvitimme taustasyitä ranskan kielen valinnalle sekä oppilaiden motivaatiota ranskan kielen opiskelussa. Tutkimusmetodina oli kyselylomake, joka koostui kyllä/ei –kysymyksistä sekä muutamista avoimista kysymyk-sistä. Tavoitteena oli tehdä kvalitatiivinen tutkimus, jonka mitta-asteikkona toimi luokitteluasteikko. Otos koostui yhteensä 29 ranskanopiskelijasta, jotka jakautuivat seitsemäs-, kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisiin. Näin saimme selvitettyä, miten oppilaiden käsitykset Ranskasta ja ranskan kielestä muuttuivat kolmen vuoden opiskelun aikana. Tuloksista kävi ilmi, että oppilailla ei ollut paljon tietämystä Ranskasta ennen opiskelujen aloittamista, mikä jätti heidän mielikuvansa Ranskasta pitkälti ennakkoluulojen tasolle. Melkein kaikkien käsitykset Ranskasta muuttuivat opiskelun myötä. Syitä kielen valinnalle olivat pääasiassa vanhemmat ja monien oppilaiden mielestä ranska on myös hyödyllinen kieli tulevaisuutta ajatellen. Kuitenkin suurempi osa oppilaista ei ollut halukas jatkamaan ranskan opintoja yläkoulun jälkeen. Ranskan kieltä pidettiin vaikeana ja kauniina kielenä, kun taas ranskalaiset nähtiin elegantteina, sosiaalisina ja romanttisina. Samankaltaisia tuloksia on saatu myös aikaisemmassa tutkimuksessa. Kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisilla oli negatiivisempia kuvia ranskalaisista kuin seitsemäsluokkalaisilla.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofre
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherennakkoluulot
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.othermielikuvat
dc.subject.otherasenteet
dc.subject.otheryläkoulu
dc.subject.otherranska
dc.titleLa perception de la France et du français chez des collégiens finnophones
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603151844
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRomance philologyen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.date.updated2016-03-15T11:15:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record