dc.contributor.advisor | Nevala, Nina | |
dc.contributor.advisor | Sipilä, Sarianna | |
dc.contributor.author | Surakka, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2016-03-09T07:48:32Z | |
dc.date.available | 2016-03-09T07:48:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1524025 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49032 | |
dc.description.abstract | Jokaisella on oikeus osallistua tasa-arvoisesti yhteiskunnan toimintaan ja tehdä työtä. Osatyökykyisten työntekijöiden ja työnhakijoiden työllistymistä tai työssä jatkamista tukevat keinot ovat pirstaleisia ja niiden kokonaisuutta on vaikea hallita. Sosiaali- ja terveysministeriön Osatyökykyiset työssä -ohjelmassa on kehitetty toimintamalli osatyökykyisten työntekijöiden ja työnhakijoiden tueksi. Toimintamallissa työkykykoordinaattori auttaa osatyökykyistä asiakastaan kokoamaan keinoista ja etuuksista asiakkaan työllistymistä tai työssä jatkamista tukevan kokonaisuuden. Palvelukokonaisuuden kokoamisen lisäksi työkykykoordinaattorin tarkoituksena on motivoida asiakasta ja tukea tämän omatoimisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ikääntyvien työntekijöiden ja työnhakijoiden kokemuksia yhteistyöstä työkykykoordinaattorin kanssa.
Tutkimukseen osallistui viisi työkykykoordinaattoreiden asiakasta (kolme naista, kaksi miestä). Asiakkaat olivat 54-60 -vuotiaita ja heillä oli jokin työkykyä heikentävä fyysinen vamma tai sairaus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla (kesto 1-1,5 h). Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Asiakkaat kokivat yhteistyön luonteen asiakaslähtöiseksi, ratkaisukeskeiseksi, luottamukselliseksi sekä pääosin oikea-aikaiseksi ja vastavuoroiseksi. Asiakasprosessin yhteistyö jakautui asiakkaan ja työkykykoordinaattorin väliseen yhteistyöhön sekä laajemmin yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa. Asiakkaan ja työkykykoordinaattorin välisessä yhteistyössä asiakkaan tausta, keinovalikoiman käyttö, tiedonkulku ja työkykykoordinaattorin tavoitettavuus sekä palveluprosessiin sitoutuminen olivat yhteistyölle ominaisia näkökulmia. Yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa työkykykoordinaattori koettiin asiakkaan edustajaksi ja toimijaksi palveluverkostossa. Asiakkaat kokivat olevansa osallisia yhteistyössään työkykykoordinaattoreiden kanssa. Asiakkaiden osallisuuden tunne oli kasvanut yhteistyön myötä. Työkykykoordinaattorit olivat pääasiallisesti onnistuneet tukemaan asiakkaansa työssä jatkamista tai työllistymistä. Yhteistyö työkykykoordinaattorin kanssa rakentuu useista eri tekijöistä. Asiakaslähtöisellä työtavalla työkykykoordinaattori voi antaa asiakkaalle hyvän kokemuksen yhteistyöstä ja auttaa saavuttamaan yhteistyölle asetetut tavoitteet.
Asiasanat: työssä jatkaminen, työllistyminen, ikääntyvä työntekijä, osatyökyky, kokemukset | fi |
dc.description.abstract | Every citizen has the right to work and participate in the society. For persons with partial workability this is not a simple process. Many services and benefits needed to support remaining at work or gaining employment are scattered throughout the public service system. A scattered public service system can be hard to manage and use. Finnish ministry of health has developed a new concept in Persons with partial work ability at work program. Purpose of the concept is to bring public benefits and services together and support people with partial work ability to remain at work or to gain employment. Work ability coordinator works together with their clients to customize benefits and services according to their clients’ needs. Work ability coordinator also motivates and supports client’s initiative.
The purpose of this study was to investigate persons with partial workability experiences of cooperation with a work ability coordinator. Three females and two males aged 54-60 years took part in individual research interviews. All participants were partially able to work because of physical sickness or injury. Each interview lasted about 1 to 1.5 hours. These thematic interviews were recorded, transcribed and analysed with qualitative content analysis.
Co-operation with work ability coordinator was described from two viewpoints. Co-operation was seen as a way of working and as a customer process. Way of working with work ability coordinator consisted of problem solving, confidentiality, mutual communication and timely service. Working with work ability coordinator was seen as a problem solving, confidential and client friendly experience where coordinator and client mutually communicated. Work ability coordinators services came in time for clients’ needs in most of these cases. In customer process’ perspective customers experienced that the work ability coordinator was their representative and he should work in cooperation with external services that the customer used. Other perspectives in customer process experiences are familiarization with customer’s background, information distribution, engaging in the customer process, availability of work ability coordinator services and the help with using necessary services and benefits. The work ability coordinator was able to promote customers participation and work situation. Cooperation with work ability coordinator is multidimensional phenomenon and a coordinator can help customers to achieve their occupational goals.
Key words: remaining at work, employment, aging workers, cooperation experiences, persons with partial workability | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työssä jatkaminen | |
dc.subject.other | työllistyminen | |
dc.subject.other | ikääntyvä työntekijä | |
dc.subject.other | osatyökyky | |
dc.subject.other | kokemukset | |
dc.title | Ikääntyvien osatyökykyisten asiakkaiden kokemuksia yhteistyöstä työkykykoordinaattorin kanssa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603091795 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Terveystieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Gerontologia ja kansanterveys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Gerontology and Public Health | en |
dc.date.updated | 2016-03-09T07:48:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50423 | |
dc.subject.yso | työssä jatkaminen | |
dc.subject.yso | työllistyminen | |
dc.subject.yso | ikääntyvät työntekijät | |
dc.subject.yso | työkyky | |
dc.subject.yso | osatyökykyiset | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |