University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Mitäs sitte tapahtuu?" : opetuksen sanallinen ohjaaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden tunnin improvisaatioharjoituksessa

Thumbnail
View/Open
590.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kivelä, Elina
Date
2016
Discipline
FinnishSuomen kieli

 
Tutkin improvisaatioharjoituksen ohjaustilannetta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnilla. Tarkastelun kohteena ovat opettajan kielelliset ohjailevat vuorot sekä se, miten opettaja osallistaa ja siirtää toimijuutta opiskelijoille. Tutkimus antaa tärkeää tietoa improvisaation ohjaamiseen liittyen. Ohjaamisen tapoja on useita ja niistä tietoiseksi tuleminen edesauttaa tarkoituksenmukaisen opetuksen ja ohjaamisen suunnittelua. Varsinkin ilmaisutaidon ohjaamiseen liittyy paljon vastuuta. Tutkimukseni on tärkeä myös siksi, että draaman opetus ja työtavat tulevat pakollisiksi perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2016 (POPS luonnos 2014). Lukion opetussuunnitelmassa draama ei vielä juuri näy. Tutkimukseni on kvalitatiivinen opetustilanteen havainnointitutkimus. Kuvasin opetustilanteen kahdella kameralla ja litteroin aineiston. Oppitunnin vetovastuussa on aineenopettajaharjoittelija. Tarkastelen kielenkäyttöä pragmaattisesti eli tilannekohtaisten merkitysten kautta. Otan vaikutteita keskustelunanalyysista, mutta keskityn opettajan vuoroihin ja niiden pragmaattisiin ilmiöihin vuorovaikutuksen tutkimuksen sijaan. Improvisaatioharjoituksen ohjaaminen on opettajajohtoista ja monikkomuotoista ohjailua. Opettajan vuorot aineistossa ovat pitkälti kysymyksiä, joilla hän kerää puuttuvaa informaatiota sekä tarkistaen että tiedustellen. Opettaja ohjaa opetusta ja opiskelijoiden tuottamia improvisaatiokohtauksia syventämällä niitä kysymyksin. Opiskelijoiden vastaamattomuus harjoituksen alussa pakottaa opettajaa toistamaan kysymyksensä, muotoilemaan niitä uudelleen ja johdattelemaan opiskelijoita vastaamaan. Opettaja antaa hyväksyviä palautteita opiskelijoille sekä heidän vastauksistaan että improvisoivasta toiminnastaan. Hyväksymisen tapoja on useita. Opettajan hyväksyvät vuorot kannustavat opiskelijoita osallistumaan. Harjoituksen opettajajohtoisuuden takia opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet ovat opettajan rajaamia. Kuitenkin kaikki harjoituksessa tehty vaatii opiskelijoiden toimijuutta, jotta tehtävässä päästään eteenpäin. ...
Keywords
ilmaisutaito improvisaatio ohjaus opetustilanne pragmatiikka sanallinen viestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602231669

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa 

    Taivalsaari, Leena (2011)
    Taivalsaari, L. 2011. PUNNITTUA PUHETTA JA SANATONTA SANOMAA. Kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
  • Kirjallisuuskäsitykset ja kirjallisuuden oppiminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Kivijalka 

    Lehtonen, Outi (2001)
  • Kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus 

    Koistinen, Susanna (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia ...
  • Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä 

    Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017)
  • Pelien ja pelillisyyden mahdollisuudet lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla 

    Ryymin, Jenni (2016)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre