"Mitäs sitte tapahtuu?" : opetuksen sanallinen ohjaaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden tunnin improvisaatioharjoituksessa
Tutkin improvisaatioharjoituksen ohjaustilannetta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnilla. Tarkastelun kohteena ovat opettajan kielelliset ohjailevat vuorot sekä se, miten opettaja osallistaa ja siirtää toimijuutta opiskelijoille. Tutkimus antaa tärkeää tietoa improvisaation ohjaamiseen liittyen. Ohjaamisen tapoja on useita ja niistä tietoiseksi tuleminen edesauttaa tarkoituksenmukaisen opetuksen ja ohjaamisen suunnittelua. Varsinkin ilmaisutaidon ohjaamiseen liittyy paljon vastuuta. Tutkimukseni on tärkeä myös siksi, että draaman opetus ja työtavat tulevat pakollisiksi perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2016 (POPS luonnos 2014). Lukion opetussuunnitelmassa draama ei vielä juuri näy.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen opetustilanteen havainnointitutkimus. Kuvasin opetustilanteen kahdella kameralla ja litteroin aineiston. Oppitunnin vetovastuussa on aineenopettajaharjoittelija. Tarkastelen kielenkäyttöä pragmaattisesti eli tilannekohtaisten merkitysten kautta. Otan vaikutteita keskustelunanalyysista, mutta keskityn opettajan vuoroihin ja niiden pragmaattisiin ilmiöihin vuorovaikutuksen tutkimuksen sijaan.
Improvisaatioharjoituksen ohjaaminen on opettajajohtoista ja monikkomuotoista ohjailua. Opettajan vuorot aineistossa ovat pitkälti kysymyksiä, joilla hän kerää puuttuvaa informaatiota sekä tarkistaen että tiedustellen. Opettaja ohjaa opetusta ja opiskelijoiden tuottamia improvisaatiokohtauksia syventämällä niitä kysymyksin. Opiskelijoiden vastaamattomuus harjoituksen alussa pakottaa opettajaa toistamaan kysymyksensä, muotoilemaan niitä uudelleen ja johdattelemaan opiskelijoita vastaamaan.
Opettaja antaa hyväksyviä palautteita opiskelijoille sekä heidän vastauksistaan että improvisoivasta toiminnastaan. Hyväksymisen tapoja on useita. Opettajan hyväksyvät vuorot kannustavat opiskelijoita osallistumaan.
Harjoituksen opettajajohtoisuuden takia opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet ovat opettajan rajaamia. Kuitenkin kaikki harjoituksessa tehty vaatii opiskelijoiden toimijuutta, jotta tehtävässä päästään eteenpäin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
Taivalsaari, Leena (2011)Taivalsaari, L. 2011. PUNNITTUA PUHETTA JA SANATONTA SANOMAA. Kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus
Koistinen, Susanna (2014)Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia ... -
Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä
Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017) -
Pelien ja pelillisyyden mahdollisuudet lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla
Ryymin, Jenni (2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.