dc.contributor.author | Järvenpää, Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2016-02-18T10:29:27Z | |
dc.date.available | 2016-02-18T10:29:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1522639 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48819 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin yhteydessä kerät- tyä haastatteluaineistoa. Tutkielman aineisto koostuu kymmenestä teemahaas- tattelusta. Haastatellut ovat 19–34-vuotiaita aikuisia, joilla kaikilla on todettu oppimisvaikeus. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Keskeisiksi voimavaratekijöiksi tutkimuksen nuorten aikuisten kokemuk- sissa nousivat tieto omasta oppimisvaikeudesta, opiskelutekniikat ja muut käy- tännön keinot, toimintaympäristön joustavuus, muilta saatu tuki, avoimuus oppimisvaikeudesta, myönteiset käsitykset itsestä, oma aktiivisuus ja oppimis- vaikeuden hyväksyminen osaksi omaa itseä ja omaa elämänkulkua. Voimavara- tekijät olivat auttaneet tutkimuksen nuoria aikuisia muun muassa löytämään keinoja vaikeuksien kiertämiseksi ja mukautumaan muuttuviin tilanteisiin.
Tulokset avaavat näkökulmia voimavaratekijöiden monimuotoisuuteen ja elinikäisen ohjauksen merkitykseen niiden ihmisten kohdalla, joilla on oppimi- seen liittyviä haasteita. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.other | voimavarat | |
dc.subject.other | aikuiset | |
dc.subject.other | ohjaus | |
dc.title | "Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa | |
dc.title.alternative | Oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201602181605 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-02-18T10:29:28Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | resurssit | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | nuoret aikuiset | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |