Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLappalainen, Elina
dc.contributor.authorPerälä, Pia
dc.date.accessioned2015-12-17T08:11:33Z
dc.date.available2015-12-17T08:11:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506346
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48173
dc.description.abstractLappalainen, Elina ja Perälä, Pia. 2015. Vertaissovittelu alakoululaisten sovittelijoiden näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 73 sivua + liitteet. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia kokemuksia vertaissovittelijana toimivilla alakouluikäisillä on sovittelijana toimimisesta sekä sovittelusta. Lisäksi selvitettiin, miten vertaissovittelijat kuvaavat haastatteluissa vertaissovittelua ja –sovittelijaa. Vertaissovittelu on käytössä useassa suomalaisessa koulussa ja se on aiheena ajankohtainen. Aihetta on kuitenkin tutkittu aiemmin melko vähän ja suurimmaksi osaksi määrällisin kyselytutkimuksin, joten tässä tutkimuksessa aihetta tutkittiin laadullisesta näkökulmasta pyrkien ymmärtämään ilmiötä syvällisemmin. Aihetta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisesti ja diskurssianalyyttisesti. Aineisto kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidun ryhmähaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin kahdessa eri ryhmässä, joihin osallistui yhteensä 13 vertaissovittelijaa. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin sekä sisällönanalyysiin kuuluvan teemoittelun keinoin. Sovittelijoiden kokemukset sovittelijana toimimisesta ovat pääosin positiivisia. Sovittelijoilla on erillinen sovittelijarooli, joka on käytössä vain sovittelutilanteessa. Sovittelijat eivät koe oppineensa sovittelutoiminnan avulla juuri mitään, mutta heidän puheestaan on kuitenkin tulkittavissa oppimista. Sovittelijoiden kuvaukset hyvästä sovittelijasta ovat keskenään samankaltaisia. Sovittelijat kertovat pitävänsä itseään tasavertaisina soviteltavien kanssa, mutta heidän puheestaan on tulkittavissa valta-aseman epäsymmetrisyyttä. Sovittelijat kuvaavat luottavansa itseensä sovittelijoina sekä sovitteluun menetelmänä. Vertaissovittelu on siis sovittelijoiden mukaan toimiva ja mieluisa konfliktinratkaisumenetelmä. Sovittelijan rooli on osa sovittelijan identiteettiä ja sovittelija irtaantuu tästä roolista sovittelutilanteen jälkeen. Tilanteet eivät siis jää mietityttämään sovittelijoita jälkikäteen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervertaissovittelu
dc.subject.othersovittelijat
dc.subject.otherkonfliktit
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.otherratkaisukeskeisyys
dc.titleVertaissovittelu alakoululaisten sovittelijoiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512174082
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-12-17T08:11:33Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovertaissovittelu
dc.subject.ysosovittelijat
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoratkaisukeskeisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot