dc.contributor.author | Lappalainen, Elina | |
dc.contributor.author | Perälä, Pia | |
dc.date.accessioned | 2015-12-17T08:11:33Z | |
dc.date.available | 2015-12-17T08:11:33Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1506346 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48173 | |
dc.description.abstract | Lappalainen, Elina ja Perälä, Pia. 2015. Vertaissovittelu alakoululaisten sovittelijoiden
näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän
yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 73 sivua + liitteet.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin, millaisia kokemuksia vertaissovittelijana toimivilla
alakouluikäisillä on sovittelijana toimimisesta sekä sovittelusta. Lisäksi
selvitettiin, miten vertaissovittelijat kuvaavat haastatteluissa vertaissovittelua ja
–sovittelijaa. Vertaissovittelu on käytössä useassa suomalaisessa koulussa ja se
on aiheena ajankohtainen. Aihetta on kuitenkin tutkittu aiemmin melko vähän
ja suurimmaksi osaksi määrällisin kyselytutkimuksin, joten tässä tutkimuksessa
aihetta tutkittiin laadullisesta näkökulmasta pyrkien ymmärtämään ilmiötä syvällisemmin.
Aihetta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisesti ja diskurssianalyyttisesti.
Aineisto kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidun ryhmähaastattelun
avulla. Haastattelut toteutettiin kahdessa eri ryhmässä, joihin osallistui yhteensä
13 vertaissovittelijaa. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin sekä sisällönanalyysiin
kuuluvan teemoittelun keinoin.
Sovittelijoiden kokemukset sovittelijana toimimisesta ovat pääosin positiivisia.
Sovittelijoilla on erillinen sovittelijarooli, joka on käytössä vain sovittelutilanteessa.
Sovittelijat eivät koe oppineensa sovittelutoiminnan avulla juuri mitään,
mutta heidän puheestaan on kuitenkin tulkittavissa oppimista. Sovittelijoiden
kuvaukset hyvästä sovittelijasta ovat keskenään samankaltaisia. Sovittelijat
kertovat pitävänsä itseään tasavertaisina soviteltavien kanssa, mutta heidän
puheestaan on tulkittavissa valta-aseman epäsymmetrisyyttä. Sovittelijat kuvaavat
luottavansa itseensä sovittelijoina sekä sovitteluun menetelmänä.
Vertaissovittelu on siis sovittelijoiden mukaan toimiva ja mieluisa konfliktinratkaisumenetelmä.
Sovittelijan rooli on osa sovittelijan identiteettiä ja sovittelija
irtaantuu tästä roolista sovittelutilanteen jälkeen. Tilanteet eivät siis jää
mietityttämään sovittelijoita jälkikäteen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vertaissovittelu | |
dc.subject.other | sovittelijat | |
dc.subject.other | konfliktit | |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | ratkaisukeskeisyys | |
dc.title | Vertaissovittelu alakoululaisten sovittelijoiden näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512174082 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-17T08:11:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vertaissovittelu | |
dc.subject.yso | sovittelijat | |
dc.subject.yso | konfliktit | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | ratkaisukeskeisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |