University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Taide kulttuurien välisenä siltana : kansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailu ja -näyttely kansainvälisyyskasvattajana 1970-1990

Thumbnail
View/Open
457.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vepsäläinen, Matleena
Date
2015
Discipline
TaidekasvatusArt Education

 
Miten taide ja taidekasvatus voi edistää kansainvälisyyskasvatusta? Mikä taiteessa ja taidekasvatuksessa mahdollistaa tämän kaltaisen toiminnan? Miten kansainvälisyyskasvatus on näkynyt vuonna 1971 perustetun Hyvinkään Kansainvälisen lasten ja nuorten taidekilpailun ja –näyttelyn taustalla vaikuttaneissa tavoitteissa? Miten kansainvälinen taidekilpailu ja -näyttely on toiminut kansainvälisyyskasvattajana? Näihin kysymyksiin etsin vastauksia tässä pro-gradu-tutkielmassani. Kansainvälisyyskasvatus tuli yleiseksi tavoitteeksi toisen maailmansodan jälkeen muodostetun YK:n ja sen kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon kehotuksissa. Etenkin Unescon vuoden 1974 suositus kehotti kasvattamaan kansainväliseen ymmärrykseen, yhteistyöhön ja rauhaan. 1970-1980-luvuilla kansainvälisyyskasvatuksen käsite oli paljon esillä. Myös taidekasvatuksella koettiin olevan annettavaa kansainvälisyyskasvatukselle ja sen eri osa-alueille, joihin kuuluu rauhan,- ihmisoikeus-, kehitys-, kulttuuri- ja ympäristökasvatus sekä mediakasvatus. Siihen miten taide ja taidekasvatus voi toimia kansainvälisyyskasvatuksen välineenä etsin vastauksia Maxine Greenen ajattelusta. Hänen mukaansa taiteen alueella etenkin mielikuvitus mahdollistaa kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteiden toteutumista, sillä se auttaa empatian kautta meitä näkemään maailman uudella tavalla, toisten silmin.Tämä voi auttaa lisäämään ymmärrystämme toisista kulttuureista. Konkreettinen esimerkkini kansainvälisyyskasvatuksen ja taidekasvatuksen kohtaamisesta on vuonna 1971 perustettu Hyvinkään Kansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailun ja –näyttely, jonka toimintaa olen tutkinut aikavälillä 1971-1990 Lasten ja nuorten taidekeskuksen arkiston materiaalien ja haastattelujen kautta. Kansainvälisen lasten ja nuorten taidekilpailun ja näyttelyn taustalla oli kansainvälisyyskasvatustavoitteita ja sen toivottiin edistävän ymmärrystä toisista kulttuureista. Kilpailuun tulleiden töiden avulla pyrittiin toteuttamaan kansainvälisyyskasvatusta ja kuvien toivottiin kertovan toisista kulttuureista ja toimivan ymmärryksen lisääjänä. Tässä pro-gradu-tutkielmassani tutkin taidekasvatuksen ja kansainvälisyyskasvatuksen yhteyksiä 1970-1980-luvuilla Suomessa Kuvaamataidonopettajain liiton Stylus-lehden kautta. Kansainvälisyyskasvatus oli esillä Stylus-lehdissä kulttuuri-, ympäristö-, rauhan- ja mediakasvatuksen teemojen kautta. Kansainvälisyyskasvatusta toteutettiin kouluissa läpäisyaineena, eli esimerkiksi kuvaamataidon yhteydessä, ei erillisenä aineena. Kuvaamataidonopettajien suhtautuminen kansainvälisyyskasvatukseen vaihteli innostuneesta torjuvaan, sillä kansainvälisyyskasvatus oli etenkin 1970-luvulla poliittisesti leimautunutta. Taiteen avulla voidaan toteuttaa kansainvälisyyskasvatusta. Erilaisiin kulttuureihin voidaan tutustua taiteen kautta, mutta teosten tulkintaan tarvitaan myös tietoa toisesta kulttuurista, jotta väärintulkinnoilta vältytään. ...
Alternative title
Kansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailu ja -näyttely kansainvälisyyskasvattajana 1970-1990
Keywords
Vesalainen, Eino Lasten ja nuorten taidekeskus 1970-luku 1980-luku 1990-luku taidekasvatus kansainvälisyyskasvatus mielikuvitus empatia rauha kulttuurivaihto lapset taide
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512164077

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten ja nuorten liikunta : Suomen tilannekatsaus 2014 ja kansainvälinen vertailu 

    Aira, Annaleena; Fogelholm, Mikael; Gråstén, Arto; Jaakkola, Timo; Kallio, Jouni; Kokko, Sami; Koski, Pasi; Kämppi, Katariina; Liukkonen, Jarmo; Paajanen, Minna; Soini, Anne; Ståhl, Timo; Suomi, Kimmo; Tammelin, Tuija; Tynjälä, Jorma; Villberg, Jari; Yli-Piipari, Sami (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • ”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina 

    Syväsalo, Pirjo (2018)
    Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ...
  • Ken leikkiin ryhtyy : leikki lasten välisenä sosiaalisena ilmiönä 

    Vuorisalo, Mari (2004)
  • Lapsella on oikeus osallisuuteen ja vaikuttamiseen : lasten ja nuorten osallisuuden toteutuminen lakisääteisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmien laatimisessa 

    Lönnbäck, Minna (2012)
    Vuonna 2008 voimaan astuneessa lastensuojelulaissa velvoitetaan kuntia tekemään lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jolla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten hyvinvointia kunnassa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa ...
  • Lasten ja nuorten hyvinvointipalvelut puntarissa : kuntalaisten mielipiteitä lasten ja nuorten hyvinvoinnista Kangasalla 

    Viiala, Sirkka (2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre