dc.contributor.advisor | Vallius, Elisa | |
dc.contributor.advisor | Jaakkola, Lotta | |
dc.contributor.author | Linna-alho, Jonne | |
dc.date.accessioned | 2015-10-29T09:54:52Z | |
dc.date.available | 2015-10-29T09:54:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1498782 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47495 | |
dc.description.abstract | Luonnonvarojen kulutus on kasvanut vuosi vuodelta samaan aikaan, kun ihmistoimintojen negatiiviset vaikutukset ympäristöön lisääntyvät. Tästä on seurauksena eliölajien kiihtyvä sukupuuttonopeus, elinympäristöjen häviäminen, niiden laadun heikentyminen sekä elinympäristöjen välisten yhteyksien katkeaminen. Suomessa suurien hankkeiden haitallisia ympäristövaikutuksia pyritään rajoittamaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) kautta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ihmistoimintojen vaikutusta alueen luonnontilaisuuteen. Lähdeaineiston perusteella havaittiin, että elinympä-ristöjen häviäminen ja pirstoutuminen muodostavat yhden suurimmista uhkista ympäristön monimuotoisuudelle. Tutkimus suoritettiin GIS-analyysin avulla aluksi Jyväskylän kau-pungin alueelle, jonka jälkeen menetelmän toimivuutta testattiin Hankasalmen kunnan alu-eella. Tulosten perusteella kehitettiin alueen luonnontilaisuutta kuvaava indeksi. Merkittä-vin luonnon monimuotoisuuteen vaikuttava ihmistoiminto on liikenne. Liikenneverkostolle tehtiin vaikutusvyöhyke eri etäisyyksillä. Tieverkoston vaikutukset ulottuvat 200 m:n pää-hän tiestä, joka tarkoittaa, että Jyväskylässä tieverkoston vaikutuksen alaisena on 71,86 % maapinta-alasta ja Hankasalmella 68,94 %. Yhdyskuntasuunnittelun kannalta olisi merkit-tävää, että uudet toiminnot suunnitellaan siten, etteivät ne vaaranna luonnontilaisen alueen jatkuvuutta. Näillä alueilla olisi potentiaalia myös metsiensuojelussa. | fi |
dc.description.abstract | Consumption of natural resources has risen at the same time as the negative impact of hu-man actions towards nature is increasing. As a result, the rate of species extinction has in-creased, habitats and the connectivity between habitat and the quality of habitats decreased. Environmental Impact Assessment (EIA) procedure is aiming to reduce negative impacts of human actions. Earlier studies have shown that habitat loss and habitat fragmentation are some of the greatest threats for the biodiversity worldwide. The aim of this study was to find out the consequences of human actions toward the state of naturalness in the study area of Jyväskylä city and Hankasalmi municipality. This study was conducted by GIS-based fragmentation analysis. The method was developed for the area of Jyväskylä city and tested in Hankasalmi municipality. The Naturalness index was developed based on the result of fragmentation geometry calculation and road network buffer zones. Index gets values between zero and one. Traffic is the main cause reducing biodiversity. Buffer zones with different distances were created for the traffic network. The effects of the road network affects 71,86 % of total land area in Jyväskylä and 68,94 % of Hankasalmi. Community planning should be improved in such a way that new development schemes do not endanger the continuity of natural areas or increase landscape fragmentation. The natural areas are also of high potential for forest conservation. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Alue-ekologia | |
dc.subject.other | efektiivinen verkosto | |
dc.subject.other | liikenne | |
dc.subject.other | pirstoutuminen | |
dc.subject.other | YVA | |
dc.title | Kuntien luonnontilaisuusindeksi : esimerkkikuntina Jyväskylä ja Hankasalmi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510293530 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ympäristötiede ja -teknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Environmental science and technology | en |
dc.date.updated | 2015-10-29T09:54:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4015 | |
dc.subject.yso | ympäristövaikutusten arviointi | |
dc.subject.yso | ympäristövaikutukset | |
dc.subject.yso | ympäristö | |
dc.subject.yso | alue-ekologia | |
dc.subject.yso | liikenne | |
dc.subject.yso | pirstoutuminen | |
dc.subject.yso | Jyväskylä | |
dc.subject.yso | Hankasalmi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |