Äänenvärin ja fundamenttitaajuuden yhtenäisyys sensomotorisessa synkronoitumistehtävässä
Aikaisempi tutkimus äänenvärin ja fundamenttitaajuuden yhtenäisyydestä on keskittynyt
tutkimaan niiden havaitsemista toiminnasta erillisenä prosessina. Viimeaikainen tutkimus on
kuitenkin osoittanut, että ihmisen havainto- ja toiminta-alueet ovat yhteenkytkeytyneitä. Tässä
työssä tutkittiin äänenvärin ja fundamenttitaajuuden yhtenäisyyttä sensomotorisessa
synkronoitumistehtävässä, jolloin niiden yhtenäisyydestä saatiin tietoa osana ihmisen
tavoitteellista toimintaa.
Koeasetelmaan osalllistui 11 koehenkilöä. Kymmenen, joilla oli aikaisempaa
musiikillista kokemusta (mediaanivuodet 12.5), aineisto analysoitiin. Koehenkilöiden tehtävänä
oli valikoivaa tarkkaavaisuutta vaativassa taputustehtävässä synkronoitua signaaliin, jossa
äänenväri- ja fundamenttitaajuusulottuvuudet antoivat signaalin metristä ristiriitaista
informaatiota.
Aineistosta löytyi kolme ryhmää. Ryhmät erosivat äänenvärin ja fundamenttitaajuuden
prosessoinniltaan sekä synkronoitumistarkkuudeltaan. Ryhmissä 1 ja 2 äänenvärin ja
fundamenttitaajuuden prosessointi oli erillistä, ryhmässä 3' yhtenäistä. Synkronoitumistarkkuus
oli parhainta ryhmässä 1, huonointa ryhmässä 3'.
Tuloksia tulkittiin siten, että koehenkilöt, jotka pystyivät käyttämään kokeessa käytetyn
synkronoitumissignaalin sisältämää informaatiota tehokkaammin, pystyivät myös prosessoimaan
ärsykkeen ulottuvuuksia erillisinä, kun taas koehenkilöt, joille synkronoituminen oli vaikeaa,
prosessoivat ulottuvuudet yhtenäisinä. Tulokset olivat osaltaan ristiriidassa aikaisemman
tutkimuksen kanssa, mikä osoittaa sensomotorisen näkökulman tärkeyden ihmisen
havaintojärjestelmää tutkiessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Akateemiset heimot koulun toimintakulttuurin muutoksen merkityksellistämisessä
Puhakka, Mari (2021)Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalinen todellisuus, jota luodaan ja ylläpidetään kielenkäytön kautta. Tutimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan ... -
Tavoitteena vahva ja yhtenäinen kansa : historia ja kieli kansallisen identiteetin rakentamisen välineinä Pätsin aikakauden Virossa 1934-1940
Leukumaa-Autto, Saila (University of Jyväskylä, 2018)In this dissertation, I study national campaigns aimed at constructing Estonian national identity in 1934–1940. The campaigns were organized through the cooperation of Konstantin Päts’ authoritarian government and civil ... -
The One Is Not : On the Fate of Unity in Post-Metaphysical Philosophy
Backman, Jussi (Whitestone Foundation, 2018) -
Global Issues, Western Foci: Banal Occidentalism in a Finnish Newspaper
Jouhki, Jukka (Suomen Antropologinen Seura, 2016)‘The West’ is an imagined community par excellence with a plethora of connotations that often contradict each other. Although it is often not at all certain exactly what the West or things Western refer to, the concepts ... -
Yhtenäisyyttä rakentava peruskoulu – yhtenäisen perusopetuksen ehdot ja mahdollisuudet
Huusko, Jyrki; Pietarinen, Janne; Pyhältö, Kirsi; Soini, Tiina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Koulu ja perusopetus ovat toiveiden, vaateiden ja odotusten myllerryskenttä. Koulun ja perusopetuksen kehittäminen on myös keskeinen tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen keino. Lapselle ja nuorelle koulu näyttäytyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.