Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorSeppänen, Anna-Maija
dc.contributor.authorVäisänen, Petri
dc.date.accessioned2015-08-25T17:30:31Z
dc.date.available2015-08-25T17:30:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1493688
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46705
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkittiin fyysisen aktiivisuuden käyttöä ruotsinopetuksessa yläkoulussa ja lukiossa. Tarkoituksenamme oli selvittää, hyödynnetäänkö liikettä ja liikkumista ruotsin oppitunneilla ja millä tavoin. Lisäksi halusimme saada selville, tukeeko tai kannustaako ruotsin kielen tunneilla käytetty oppimateriaali oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen ruotsin opiskelun yhteydessä. Tutkielman aineisto koostui kahdesta osasta: neljästä B1-ruotsin oppikirjasarjasta sekä viiden ruotsinopettajan teemahaastatteluista. Tarkasteltavat kirjasarjat olivat Klick, Premiär, Magnet ja Galleri. Tutkimuksen pääpaino oli opettajien haastatteluissa ja oppikirjojen analyysi toimi näille pohjana. Tutkimusaineistoa analysoitaessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Oppikirja-analyysin tulokset osoittivat, että oppimateriaali ei erityisesti kannusta liikunnallisuuteen oppimisen yhteydessä: tarkasteltujen kirjasarjojen tehtävistä vain murto-osa oli liikunnallisesti aktivoivia. Osassa kirjoja fyysistä aktiivisuutta tukevia tehtäviä ei ollut lainkaan. Suurimmassa osassa liikunnallistavia tehtäviä fyysisen aktiivisuuden voitiin nähdä olevan sivutuote eikä oppimisen tapa. Opettajien haastatteluissa kävi ilmi, että he käyttävät liikunnallistamista jonkin verran ruotsin oppitunneilla ja suhtautuvat positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktivointiin. Se, että he integroivat liikkumista oppitunteihin, oli pääosin heidän oman kiinnostuneisuutensa tulosta. Erityisesti tilarajoitteet ja ryhmäkoko koettiin liikunnallistamista rajoittaviksi tekijöiksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (82 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherliikunnallistaminen
dc.titleFysisk aktivitet i svenskundervisning på högstadiet och gymnasiet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508252754
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2015-08-25T17:30:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot