dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Erkkilä-Wahtera, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2015-08-21T10:17:29Z | |
dc.date.available | 2015-08-21T10:17:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1493116 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46671 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimuksen pääkysymys oli: Mitkä ovat ammatti-ihmisten kokemukset lastensuojelun ja koulun välisestä yhteistyöstä? Alakysy-mysten avulla pyrittiin saamaan lisätietoa sekä koulun että lastensuojelun roo-lista ja myös siitä tietävätkö toimijat toistensa toiminnasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmien teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluja toteutui kaksi: toinen koulun ammatti-ihmisille ja toinen lastensuojelun sosiaalityöntekijöille. Keskustelujen pohjalta syntyi litteroitua aineistoa 49 sivua. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Analyysin tuloksena syntyi kolme kuvauskategoriaa, jotka ovat: koulun rooli, lastensuojelun rooli ja johdon rooli.
Tutkimuksen selkeänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että kumpikin toimija pitää yhteistyötä erittäin tärkeänä. Hyviä käytänteitä on yh-teistyölle olemassa, mutta aikaa keskustelulle ja yhteistyön kehittämiselle ei. Johtotasolla yhteistyötä tehdään, mutta he, jotka kohtaavat käytännön arkityös-sä, eivät tapaa yhteistyön kehittämisen merkeissä. Tarve yhteistyön kehittämi-selle nousee hyvin selkeästi tutkimusaineistosta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (69 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulu | |
dc.subject.other | lastensuojelu | |
dc.subject.other | yhteistyö | |
dc.subject.other | fokusryhmä | |
dc.subject.other | fenomenografia | |
dc.title | Koulun ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia yhteistyöstä : "erityisopetuksen ja lastensuojelun pitäisi olla se yhteistyön terävin kärki" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508212727 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2015-08-21T10:17:30Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.subject.yso | kasvuympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |