Pis'mennaâ reč' i kognitivnye sposobnosti u russko-finskih škol'nikov
Tekijät
Päivämäärä
2015Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kognitiivisten ominaisuuksien yhteyttä venäläis-suomalaisten yläkouluikäisten nuorten kirjoittamiseen. Tärkein tutkimuskysymys on, mitkä kognitiiviset ominaisuudet erottavat toisistaan molemmilla kielillä hyvin kirjoittavat ja molemmilla kielillä heikosti kirjoittavat oppilaat. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitetään, eroavatko vahvojen ja heikkojen kirjoittajien taustatekijät toisistaan, sekä tarkastellaan, mihin taustatekijöihin heikko suoriutuminen venäjän- ja suomenkielisissä kirjoitelmissa voisi olla yhteydessä.
Aihe on ajankohtainen jo siksi, että venäläiset ovat toiseksi suurin ja nopeasti kasvava vähemmistöryhmä Suomessa. Venäläisten määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja on jo yli 66 000. Vaikka kognitiivisten ominaisuuksien yhteyttä kirjalliseen ilmaisuun niin äidinkielellä kuin toisella tai vieraalla kielellä on tutkittu suhteellisen paljon eri näkökulmista, on aihe tärkeä myös sen vuoksi, että kognitiivisten ominaisuuksien yhteys kotikielellä kirjoittamiseen on jäänyt huomattavasti vähemmälle huomiolle. Tämän määrällisen tutkimuksen aineisto on peräisin DIALUKI-projektista, ja sen analysointiin on käytetty case study -metodia. Tutkimuksen informantit ovat viisitoista yläkouluikäistä venäläis-suomalaista oppilasta, jotka opiskelevat suomen kieltä suomalaisessa koulussa. Osalle heistä venäjä on äidinkieli ja suomi toinen kieli, osalle taas suomi äidinkieli ja venäjä kotikieli.
Tutkimustulokset osoittivat vahvojen kirjoittajien ryhmän suoriutuneen kognitiivisissa tehtävissä keskimäärin heikkojen kirjoittajien ryhmää paremmin. Tutkimuksella ei kuitenkaan pystytty selvittämään, mitkä kognitiiviset ominaisuudet erottelevat vahvat kirjoittajat heikoista. Tulokset eivät olleet johdonmukaisia, eivätkä erot ryhmien suorituksissa olleet tilastollisesti merkitseviä. Tuloksiin voi vaikuttaa otoksen pieni koko sekä kognitiivisten testien arvosteluasteikko, joka vaihteli tehtävittäin. Tutkimuksessa onnistuttiin kuitenkin löytämään taustatekijöitä, jotka erottelivat vahvoja ja heikkoja informantteja. Yhtä lukuun ottamatta kaikki vahvan ryhmän jäsenet olivat aloittaneet koulunkäyntinsä Suomessa ensimmäisestä luokasta, ja heidän ryhmäänsä kuului heikkojen ryhmää enemmän venäjä kotikielenä -tunneille osallistuneita. Lisäksi vahvassa ryhmässä oli suhteessa enemmän tyttöjä kuin heikossa ryhmässä. Heikko suoriutuminen molempien kielten kirjallisissa tehtävissä oli mahdollisesti yhteydessä siihen, että suurin osa heikon ryhmän jäsenistä oli jossain vaiheessa koulunkäyntiään tarvinnut erityisopintoja lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Heikompaan ryhmään kuuluneet olivat myös muuttaneet Suomeen keskimäärin vahvaa ryhmää vanhemmalla iällä, eikä heihin lukeutunut suhteellisesti niin montaa venäjä kotikielenä -tunneille osallistunutta kuin vahvaan ryhmään. Kyseessä kuitenkin on tapaustutkimus, joten sen tulokset eivät ole yleistettävissä. Yhtä kaikki tämä pro gradu -tutkielma tarjoaa venäjänkielistä informaatiota vähän tutkitusta aiheesta ja toimii hyvänä pohjana jatkotutkimukselle. Lisäksi tutkimus hyödyttää vastaavanlaisia projekteja diagnostisesti onnistuneiden kognitiivisten tehtävien laatimisessa ja tehtävien arvosteluasteikoiden kehittämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motivaciâ k izučeniû russkogo âzyka russko-finskih učenikov v Finlândii i ee otnošenie k navykam čteniâ i pis'ma
Perikangas, Helmiina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien peruskoululaisten venäjän kielen oppimismotivaatiota Suomessa, ja motivaation suhdetta kirjoitus- ja lukutaitoon. Tutkimuksessa selvitetään, millainen ... -
Russkoe slovesnoe udarenie v reči finskih gimnazistov
Saarinen, Sini (2013)Tutkin pro gradu -tutkielmassani venäjän sanapainoa viiden suomalaisen abiturientin puheessa. Tutkimuksessani keskityn sanapainoon, painollisiin ja painottomiin vokaaleihin sekä niiden reduktioon. Työssäni käytän ... -
Formirovanie âzykovoj identičnosti russko-finskih detej-bilingvov
Mataev, Sonja (2014)Venäjänkielisen väestön määrä Suomessa on viime aikoina kasvanut merkittävästi, ja nykyään Suomessa asuu yli 62 000 venäjän äidinkielekseen määrittelevää ihmistä. Niin ikään myös kaksikielisten lasten määrä kasvaa ja sen ... -
Kaksikieliset oppilaat suomea ja venäjää kirjoittamassa : minun rakkaus väri - valeasininen ja violetti
Ullakonoja, Riikka; Nieminen, Lea; Haapakangas, Eeva-Leena; Huhta, Ari; Alderson, Charles (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2012)The present study focuses on Russian-Finnish bilingual pupils’ writing performances which were evaluated on the Common European Framework of Reference scale by three raters. The aim is to investigate how the pupils differ ... -
Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla
Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.