Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorLahtinen, Anita
dc.date.accessioned2015-06-22T08:23:48Z
dc.date.available2015-06-22T08:23:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476356
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46381
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää instrumenttiopetuksen ja yhteismusisoinnin yhdistymistä puhallin- soitinten opettajien yhteistyön kannalta. Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusteissa instrumenttiopetus ja yhteismusisointi ovat osa yhtä opetuskokonaisuutta. Selvitin, miten nämä osa-alueet sisältyvät toisiinsa opettajien työssä. Tarkastelun alla oli oppilaitoksessa tapahtuva, opetuksen kokonaisval- taisuutta tukeva opettajien välinen kollegiaalinen yhteistyö. Toteutin tutkimuksen tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli Jyväskylän ammattiopistossa toimivat puhal- linpedagogit. Tutkimusta varten suoritettiin viisi teemahaastattelua talven 2015 aikana. Haastateltavina olivat Jyväskylän ammattiopiston musiikin koulutuspäällikkö, sekä neljä puhallinpedagogia, joista kahta haastattelin kapellimestarin ominaisuudessa ja kahta instrumenttiopettajan ominaisuudessa. Haastatteluissa ilmeni, että instrumenttiopetus ja yhteismusisointi yhdistyvät lähinnä abstraktilla tasolla. Soittotunteihin sisältyy jonkun verran yhteissoittoa tai yhteissoiton teemoja. Orkesteriharjoituksissa ei juu- rikaan opeteta yksittäisten instrumenttien soittotekniikka, vaan kaikille yhteisiä, yhteissointia parantavia taitoja. Opettajien välinen yhteistyö ilmenee työtehtävien jakona orkesterisovituksia tehdessä ja tukisoitta- jia hankittaessa. Orkesterikappaleita harjoitellaan tarvittaessa myös soittotunneilla, ja tämä tapahtuu niin kapellimestarien, soitonopettajien kuin oppilaidenkin aloitteesta. Puhallinsoittajien yhteissoittokokoonpanot ovat Jyväskylän ammattiopistossa melko monipuoliset. Ongel- mallisiksi asioiksi koettiin kuitenkin oppilasmääristä johtuva soittajapula orkestereissa, teoriaopetuksen irrallisuus sekä osaa oppilaita koskeva riittämätön yhteissoiton järjestäminen. Yhteissoiton aseman toivot- tiin pysyvän vakaana, ja sen yhteyttä instrumenttiopetukseen pyritään opettajien työssä ylläpitämään aktii- visesti.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (44 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherYhteismusisointi
dc.subject.otherpuhallinorkesteri
dc.subject.otherpuhallinmusiikki
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.titleInstrumenttiopetuksen ja yhteissoiton yhdistyminen soitonopettajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506222402
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2015-06-22T08:23:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysopuhallinorkesterit
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record