Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorWilfinger, Rolf
dc.contributor.authorKarhunen, Mikko
dc.date.accessioned2015-06-02T09:39:13Z
dc.date.available2015-06-02T09:39:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46160
dc.description.abstractUrheilulla on yhtenä kulttuurin osatekijänä monissa yhteiskunnissa suuri merkitys. Monissa kansainvälisissä urheilukilpailuissa urheilija tai joukkue edustaa tiettyä maata, joka saa nykyaikaisten joukkotiedotusvälineiden kautta maailmanlaajuista huomiota. Eräs maailman suosituimmista urheilulajeista on jalkapallo. Sekä Saksan maajoukkueet että saksalaiset seurajoukkueet ovat saavuttaneet jalkapallossa suurta menestystä, minkä vuoksi Saksaa pidetään yhtenä suurista jalkapallomaista. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, ilmeneekö jalkapallo nykyään kansallista itsetuntoa tukevana ilmiönä saksankielisten sanomalehtien jalkapalloa käsittelevissä uutisissa. Tutkimusmateriaali kerättiin kuuden merkittävän saksankielisen sanomalehden tai aikakauslehden internetversioista ajanjaksoilta 13.-15.12.2013 ja 12.-15.7.2014. Tutkimuskohteiksi valittiin sellaisia artikkeleita, jotka kertovat Saksan jalkapallomaajoukkueesta. Kyseisistä artikkeleista poimittiin sellaiset ilmaisut, jotka liittyvät kansalliseen itsetuntoon. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusmateriaalista ilmeni, että sekä Saksan jalkapallomaajoukkueesta että Saksan jalkapalloliitosta uutisoidaan pääosin myönteiseen sävyyn. Tutkittavissa artikkeleissa painottuu jalkapallon merkitys urheilulajina Saksassa sekä lajin korkea taso kyseisessä maassa. Tällä tavoin jalkapallolla on suuri merkitys saksalaiseen kansalliseen itsetuntoon. Suurimmaksi osaksi artikkeleissa ylistetään Saksan jalkapallomaajoukkuetta ja sen pelaamista, vaikka muutamissa artikkeleissa suhtaudutaankin kritisoivasti Saksan jalkapalloliiton toimintaa kohtaan.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjalkapallo
dc.subject.otherkansallinen itsetunto
dc.subject.otherlehdistö
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleDas Nationalbewusstsein in den WM-Fußballnachrichten von ausgewählten deutschsprachigen Zeitungen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506022148
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2015-06-02T09:39:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot