Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKansikas, Juha
dc.contributor.authorKivimäki, Hanna
dc.date.accessioned2015-06-01T08:10:05Z
dc.date.available2015-06-01T08:10:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474691
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46140
dc.description.abstractHissejä ja liukuportaita valmistava Kone Oyj on yksi maailman johtavia toimijoita alallaan. Sen juuret ovat Suomessa, sillä suomalaisen Herlinin suvun pääomistuksessa yhtiö on ollut jo yhdeksänkymmentä vuotta. Kansainväliseen menestykseen yhtiön nosti isoisänsä ja isänsä eli toisen sukupolvenvaihdoksen jälkeen Pekka Herlin (1932 - 2003), jonka ura Kone Oyj:ssä alkoi varsinaisesti 1950-luvun loppupuolella. Tässä pro gradu -tutkielmassa olen tarkastellut Kone Oyj:n toimitusjohtajana ja omistajana toimineen Pekka Herlinin johtamisviestintätyylin ja vuorovaikutusosaamisen rakentumista elämänkertateoksessa Koneen Ruhtinas. Aineiston analyysimenetelmänä oli diskurssianalyysi, mikä mahdollisti ilmiön kokonaisvaltaisen tarkastelemisen. Tavoitteenani oli tutkia tietyn todellisuuden rakentumista tietyssä kielessä ja kulttuurissa. Tutkielma asettuu osaksi perheyritysten kulttuuria, johtamisviestintätyyliä sekä sukupolvenvaihdosta koskevaa keskustelua. Perheeseen kuuluva perheyrityksen johtaja ja pääomistaja on luomassa yritykseen tietynlaista kulttuuria, johon johtamisviestintäkin sisältyy. Perheyrityksen kulttuurin tunnistaminen ja ymmärtäminen voivat olla merkittävä apu sukupolvenvaihdosta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Aineiston perusteella voi sanoa, että Pekka Herlin loi voimakkaasti itsensä näköisen toimintakulttuurin Kone Oyj:in. Herlinin johtamisviestintätyyli ei ollut osallistava, mikä saattoi vaikuttaa seuraavan sukupolven halukkuuteen jatkaa yrityksen toimintaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherHerlin, Pekka
dc.subject.otherKone (yhtiö)
dc.title"Loppuu sulta puuro ennen kuin multa bensa!" : näkökulma Pekka Herlinin johtamisviestintätyylin ja vuorovaikutusosaamisen rakentumisesta teoksessa Koneen Ruhtinas
dc.title.alternativeNäkökulma Pekka Herlinin johtamisviestintätyylin ja vuorovaikutusosaamisen rakentumisesta teoksessa Koneen Ruhtinas
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506012122
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-06-01T08:10:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysosukupolvenvaihdos
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot