dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Söderena, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2015-05-26T15:01:38Z | |
dc.date.available | 2015-05-26T15:01:38Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474329 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46070 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Söderena, Maarit. 2015. Lasten tuntoaistin säätelypulmien ja niitä helpottavien keinojen kartoitus – kysely erityislastentarhanopettajille. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Tutkimuksessa kartoitettiin kuinka paljon Helsingin päivähoidon suomenkielisten erityisryhmien ja integroitujen erityisryhmien (N = 47) lapsilla oli tuntoaistin säätelypulmia kevätkaudella 2014. Tutkimuksessa selvitettiin erityislastentarhanopettajien käsityksiä siitä miten tuntoaistin säätelypulmat näkyvät päiväkodin arjessa ja millaisia keinoja on käytössä niiden helpottamiseksi. Lisäksi selvitettiin miten vastaajien käsitysten mukaan tuntoaistin säätelypulmien esiintymisen määrä on muuttunut.
Tutkimuksen tavoitteena on korostaa tuntoaistin tärkeyttä ja samalla tuoda esille tuntoaistin säätelypulmien laaja vaikutus lasten arkeen. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta asiasta sekä erityisryhmien että peruspäivähoitoryhmien työntekijöille.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, johon vastasivat erityisryhmien ja integroitujen erityisryhmien erityislastentarhanopettajat (N = 55). Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siinä hyödynnettiin fenomenografista tutkimusotetta.
Kartoitus osoitti, että lasten tuntoaistin säätelypulmien esiintyminen on varsin laajaa. Ne tulevat esille monella tavoin lasten arjessa. Tuntoaistin säätelypulmat näkyvät perushoidon tilanteissa, sosiaalisissa suhteissa ja oppimisessa. Erityislastentarhanopettajien vastausten perusteella käytössä on erittäin paljon hyväksi havaittuja keinoja lasten arjen helpottamiseksi. Vastaajat pitivät tärkeänä lasten tarpeiden huomioimista, joka luokin pohjan koko varhaiskasvatukselle. Vastausten perusteella tuntoaistin säätelypulmat ovat lisääntyneet. Tietoa on tullut lisää ja se mahdollistaa tuntoaistin säätelypulmien havainnoimisen ja huomioimisen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (100 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tuntoaisti | |
dc.subject.other | tuntoaistin säätelypulmat | |
dc.subject.other | sensorinen integraatio | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | päivähoito | |
dc.title | Lasten tuntoaistin säätelypulmien ja niitä helpottavien keinojen kartoitus : kysely erityislastentarhanopettajille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505262041 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-26T15:01:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | tuntoaisti | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.subject.yso | erityisryhmät | |
dc.subject.yso | erityislastentarhanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |