dc.contributor.advisor | Soini, Anne | |
dc.contributor.author | Pylkkänen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2015-05-15T20:47:24Z | |
dc.date.available | 2015-05-15T20:47:24Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45906 | |
dc.description.abstract | Viihde-elektroniikka kehittyy jatkuvasti ja jo pienet lapset ovat aktiivisia laitteiden käyttäjiä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa pienten lasten kotien viihde-elektronista ympäristöä ja sitä, kuinka paljon lapset käyttävät viihde-elektronisia laitteita kotona. Tutkimus selvitti myös viihde-elektroniikan simultaanikäytön eli monen laitteen samanaikaisen käytön piirteitä pienten lasten keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena ja siihen osallistui kaksi päiväkotia. Aineistonkeruun metodina käytettiin kyselylomaketta, jonka vanhemmat täyttivät. Tutkimukseen osallistuneet 74 lasta olivat iältään 1–7-vuotiaita. Aineisto analysoitiin määrällisesti tilastomenetelmiä käyttäen. Keskeisimmät testit olivat Mann-Whitneyn U-testi ja Kurskal-Wallisin H-testi.
Televisio oli viihde-elektronisista laitteista yleisin pienten lasten kodeissa. Lapset myös käyttivät sitä kotona useammin kuin mitään muuta laitetta. Lisäksi yli puolet lapsista käytti ainakin joskus tablettitietokoneita, DVD- tai Blu-ray–soittimia, pelikonsoleita, televisio-ohjelmien tallennusvälineitä, älypuhelimia ja musiikkilaitteita kotona. Viihde-elektroniikan simultaanikäyttöä esiintyi hieman alle puolella 1–7-vuotiaista lapsista ja yleisin laiteyhdistelmä oli televisio ja tablettitietokone.
Lapset käyttävät kotona monenlaista viihde-elektroniikkaa ja ovat uusimpien laitteiden, kuten tablettitietokoneiden ja älypuhelimien säännöllisiä käyttäjiä. Tämän tutkimuksen perusteella Suomessa olisi tarvetta tehdä tutkimusta erityisesti alle kouluikäisten lasten simultaanikäytöstä. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | viihde-elektroniikka | |
dc.subject.other | simultaanikäyttö | |
dc.title | Tekniikan ihmelapset : päiväkoti-ikäisten lasten viihde-elektroniikan käyttö kotona | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505151864 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-05-15T20:47:24Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |