Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPenttinen, Leena
dc.contributor.authorLeinonen, Karita
dc.date.accessioned2015-03-04T16:48:53Z
dc.date.available2015-03-04T16:48:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1467594
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45446
dc.description.abstractTässä pro gradu tutkimuksessa tutkitaan ohjausvuorovaikutusta yksilövalmentajan ja asiakkaan välillä Nuorten Starttipajalla. Aineistona on yksi nauhoitettu ohjauskeskustelu, jonka sisältö on analysoitu diskurssianalyyttisesti, koska tässä tutkimuksessa keskitytään erityisesti ohjauksessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen ja kieleen, jota vuorovaikutuksessa käytetään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi, johon myös diskurssianalyysi pohjautuu. Sosiaalisen konstruktionismin mukaan jokainen ihminen rakentaa oman todellisuuden sosiaalisessa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Starttipajavalmentaja ja asiakas ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja he luovat välilleen todellisuuden, jonka he jakavat ja jota he rakentavat yhdessä. Todellisuus rakentuu heidän välilleen sosiaalisesti, erityisesti kielen avulla. Aineiston analyysin mukaan vuorovaikutus Starttipajalla käydyssä ohjauskeskustelussa rakentuu erilaisten kutsujen ja niihin vastaamisten ketjuna. Kutsuja löytyi yhteensä seitsemän, jotka pääsääntöisesti Starttipajavalmentaja lähetti asiakkaalle: kutsu kertoa itsestä, kutsu kertoa tunteista, kutsun ehdotus, kutsu peilaukseen, kutsu motivointiin, kutsu huumoriin ja kutsu yhteisten kokemusten jakamiseen. Ainoastaan kutsua huumoriin lähetti myös asiakas Starttipajavalmentajalle. Jatkokutsu osoittautui erilaisten kutsujen lisäksi merkitykselliseksi vuorovaikutuksen ylläpitäjäksi. Kutsuihin vastaamisia esiintyi useita erilaisia tapoja kuten epäröinti, suora kutsuun vastaus, myönteinen vastaus, epäsuora vastaus, kutsun hylkäys, kutsuun kiertäen vastaus, vastakutsu, kutsun tarkennus ja kutsun sivuuttaminen. Hakusanat: ohjaus, vuorovaikutus, sosiaalinen konstruktionismi ja diskurssianalyysi Hakusanat: ohjaus, vuorovaikutus, sosiaalinen konstruktionismi ja diskurssi-analyysifi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othersosiaalinen konstruktionismi ja diskurssianalyysi
dc.titleSinut on kutsuttu : diskurssianalyyttinen tutkimus ohjauskeskustelusta Nuorten Starttipajalla
dc.title.alternativeDiskurssianalyyttinen tutkimus ohjauskeskustelusta Nuorten Starttipajalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503041423
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2015-03-04T16:48:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot