dc.contributor.advisor | Saloviita, Timo | |
dc.contributor.author | Paananen, Heli | |
dc.date.accessioned | 2015-01-17T16:38:55Z | |
dc.date.available | 2015-01-17T16:38:55Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465286 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45106 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Paananen, Heli. 2014. “Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis.” Kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin kymmenen helsinkiläisen yläkoulussa opettavan laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa. Erityisopettajan työnkuva on muotoutumassa klinikkaopettajan roolista yhä enemmän kohti yhteistoiminnallisempaa roolia samanaikaisopettajana ja konsultoijana. Tutkimuksessa selviteltiin työnkuvaa sekä työtuntien ulkopuolisten työtehtävien jakautumista. Samoin tarkasteltiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteistyön muotoja sekä konsultaatiota työn osa-alueena.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena kymmenelle helsinkiläiselle yläkoulussa opettavalle laaja-alaiselle erityisopettajalle. Sisältö analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimuksen tuloksina on huomattavissa se, että puolet tutkimuksen laaja-alaisista erityisopettajista opetti edelleen pääosin klinikkaopetusta. Muutama erityisopettaja oli kuitenkin tuonut kouluunsa samanaikaisopetuksen mallin, jonka koulut olivat ottaneet hyvin vastaan. Yhteistyöhön kollegojen kanssa sekä moniammatilliseen työhön mm. oppilashuollon asioissa käytettiin vastaajien mukaan kasvavassa määrin aikaa. Opetuksen ulkopuolisesta työstä tärkeimpänä korostui oppilashuoltotyö (keskimäärin 20 % opetuksen ulkopuolisesta työajasta), aineenopettajan konsultointi ja yhteistyö (19 %) ja opetuksen suunnittelu (18%).
Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan nähdä samanaikaisopetuksen roolin vahvistuminen kouluissa erityisopettajan työn muutosprosessina. Moniammatillinen oppilashuoltotyö ja konsultatiivinen sekä muu yhteistyö aineenopettajiin/luokan-valvojiin päin muodostaa yhä suuremman osan laaja-alaisen erityisopettajan työajasta.
Hakusanat: laaja-alainen erityisopettaja, erityisopettajan työnkuva, klinikkaopetus, konsultaatio erityisopettajan työssä | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.title | "Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis." : kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa | |
dc.title.alternative | Kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501171133 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-01-17T16:38:56Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | työnkuva | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |