University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Die Rolle der Angst im Deutschunterricht : Werkzeuge für Lehrer, die mit ängstlichen Jugendlichen ringen

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemelä, Elina
Date
2014
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli opettajien mielestä jännittämisellä on yläkoulu-ja lukioikäisten suomalaisten nuorten saksan kielen oppimisessa. Työssä tutkittiin tarkemmin, missä luokkahuoneen eri tilanteissa saksaa opiskelevat nuoret jännittävät, miten jännitys vaikuttaa heidän käytökseensä ja suoriutumiseensa saksan kielen oppitunnilla, ja miten saksan opettajat ovat pyrkineet lieventämään nuorten jännitystä saksan tuntien kirjallisten testitilanteiden, suullisten esitelmien ja luokkahuoneen eri vuorovaikutustilanteiden aikana. Opettajien käyttämiä työkaluja verrattin tässä yhteydessä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, jonka merkittävyys jännityksen lieventämisessä on viimeaikaisessa tutkimuksessa todettu. Työn tavoitteena oli myös lisätä opettajien tietämystä jännittämisestä, ja sen lieventämismahdollisuuksista vieraiden kielten opetuskontekstissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, ja sitä varten haastateltiin kuusi suomalaista saksan opettajaa. Tutkimustuloksista ilmeni, että nuoret jännittivät saksan oppitunneilla erilaisissa testitilanteissa sekä kommunikoidessaan saksan kielellä toisten kanssa. Lisäksi havaittiin, että opetuksessa käytettävää teknologiaa jännitettiin, jos oppilas oli samalla huomion kohteena. Oppilaan käyttäytymisestä jännitys ilmeni puolestaan siten, että oppilas hermostui, pyrki välttämään jännittävää tilannetta ja vähentämään kommunikaatiota toisten kanssa. Nuorten jännittämistä kirjallisissa testitilanteissa opettajat olivat pyrkineet helpottamaan siten, että he olivat valmistaneet oppilaita etukäteen testitilanteita varten. Myös erilaiset erityisjärjestelyt jännityksestä kärsiviä oppilaita varten olivat mahdollisia jännityksen lieventämiskeinoja. Vähentääkseen jännitystä suullisten esitelmien aikana saksan opettajat olivat turvautuneet puolestaan yleiseen keskusteluun jännittämisestä esiintymistilanteissa, jonka avulla oppilaat voivat sekä ymmärtää paremmin omaa jännitystään että toimia jännittävässä tilanteessa oikealla tavalla. Lisäksi opettajat teetättivät oppilailla paljon paritöitä, minkä ansiosta koko luokan edessä esiintyminen olisi helpompaa. Erilaisten omien käytännön vinkkien katsottiin myös olevan jännitystä helpottavia, joiden avulla toisten edessä esiintymisestä tulisi mielekkäämpää. Lopuksi opettajat kertoivat, että jännitystä luokan vuorovaikutustilanteissa on saatu vähennettyä sallimalla oppilaiden kielelliset virheet, luomalla turvallinen ilmapiiri sekä vahvistamalla oppilaiden välistä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jännitys on osa monen yläkoulu-ja lukioikäisen suomalaisnuoren saksan kielen opiskelua. Täten tulokset kannustavat erityisesti kielten opettajia, mutta myös muita opettajia havainnoimaan nuorten jännittämistä ja kiinnittämään huomiota siihen, miten nuorten käyttäytyminen ja suoriutuminen voivat muuttua jännittämisen takia oppitunneilla. Työ rohkaisee opettajia etsimään myös omia ratkaisuja siihen, miten he voivat omassa opetuksessaan helpottaa nuorten kokemaa jännitystä. ...
Keywords
jännittäminen nuoret saksan kieli kieltenopettajat kognitiivinen käyttäytymisterapia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412163521

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Was beeinflusst die Sprachwahl des Lehrers im Unterricht : Persönliche Einstellungen der DaF-Lehrer 

    Leinonen, Suvi (2016)
    Lähtö- ja kohdekielen välinen suhde vieraan kielen opetuksessa on teema, jota on tutkittu jo pitkään. Joidenkin tutkijoiden mukaan oppilaiden tulisi kuulla mahdollisimman paljon kohdekieltä, sillä se on olennaista heidän ...
  • Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch 

    Salokoski, Annamaria (2017)
    Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, ...
  • „Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer 

    Sariola, Miira (2019)
    Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ...
  • Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts 

    Nykänen, Elli-Noora (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen ...
  • Studienbegleitender und studienvorbereitender Deutschunterricht international: Einführung 

    Ylönen, Sabine (Division of Germanic Languages, Literatures and Linguistics, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre