Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHurmerinta, Sami
dc.date.accessioned2014-10-09T06:54:37Z
dc.date.available2014-10-09T06:54:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1446882
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44394
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on tarkastella, kuinka 1970-luvun brittiläistä yhteiskuntaa käsitellään Siouxsie and the Banshees -yhtyeen sanoituksissa. Siouxsie and the Banshees perustettiin 1970-luvun lopulla punk-musiikin jälkimainingeissa ja sitä pidetään yhtenä ensimmäisistä goottirock-yhtyeistä. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, jatkuuko punk-alakulttuurille ominainen yhteiskuntakritiikki Bansheesin sanoituksissa vai vastaako yhtyeen musiikki nykykäsitystä, jonka mukaan goottirock on enimmäkseen epäpoliittista. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kriittisen diskurssianalyysin (CDA) taustaoletuksia. Kriittinen diskurssianalyysi mahdollistaa useiden eri lähetysmistapojen yhdistämisen, ja tässä tutkielmassa hyödynnettiin lähinnä transitiivisuuden, metaforan ja intertekstuaalisuuden tutkimuksen työkaluja. Tutkielmassa käsitellään neljää Siouxsie and the Bansheesin kappaletta, jotka on valittu yhtyeen kahdelta ensimmäiseltä levyltä The Scream ja Join Hands. Valitut kappaleet Metal Postcard (Mittageisen), Premature Burial, Nicotine Stain ja Suburban Relapse edustavat neljää levyjen kappaleissa esiintyvää vallitsevaa teemaa: 1) auktoriteettien vastustaminen, 2) yksilöllisyys, 3) henkinen ja fyysinen riippuvuus ja 4) ihmisten hämmentyneisyys esimerkiksi oman identiteetin suhteen muuttuvassa yhteiskunnassa. Analysoidut kappaleet sisältävät punk-sanoituksille ominaisia kerronnallisia piirteitä, kuten kerronta ensimmäisessä persoonassa ja tekstin sisäisen kertojaäänen ja vastaanottajan vaihtelu tekstin eri osissa. Punkin tavoin Bansheesin sanoitukset ottavat kantaa yhteiskunnan ilmiöihin, kuten oikeiston suosion kasvuun, median vaikutusvaltaan, tarpeeseen sopeutua yhteiskunnan normeihin, tupakoinnin terveysvaikutuksiin ja tupakkamarkkinoiden leviämiseen sekä perheväkivaltaan. Toisin kuin monien Punk-yhtyeiden sanoitukset, Bansheesin kappaleet eivät kuitenkaan kritisoi asioita suoraan ja korostavasti, vaan kertovat niistä usein yliluonnollisia elementtejä sisältävien tarinoiden kautta ja jättävät moraalisten näkökulmien pohdinnan kuulijoille.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSiouxsie and the Banshees (yhtye)
dc.subject.othergoottirock
dc.titleBritish society in gothic rock : Siouxsie and the Banshees 1978-79
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201410092958
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2014-10-09T06:54:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.yso1970-luku
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysopunk
dc.subject.ysosanoitukset
dc.subject.ysopunk rock
dc.subject.ysoIso-Britannia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot