University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tekstitaide : aseeminen kirjoitus Henri Michaux'n runokokoelmassa Mouvements (1951), Bernard Réquichot'n kirjeissä Ecritures illisibles (1961) ja Luigi Serafinin ensyklopediassa Codex Seraphinianus (1981)

Thumbnail
View/Open
364.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ala-Hakula, Riikka
Date
2014
Discipline
KirjoittaminenCreative writing

 
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani aseemisen kirjoituksen traditiota, typologiaa ja tulkintakeinoja. Tavoitteenani on määritellä aseemisen kirjoituksen käsite ja kartoittaa sen ilmaisukeinoja Henri Michaux’n runokokoelmassa Mouvements (1951), Bernard Réquichot’n kirjeissä Ecritures illisibles (1961) ja Luigi Serafinin ensyklopediassa Codex Seraphinianus (1981). Kyseessä on pioneeritutkimus aseemisesta kirjoituksesta akateemisessa taiteentutkimuksessa. Aseeminen kirjoitus on tekstitaiteen muoto, joka ei kanna kielellisille ilmauksille tyypillisiä semanttisia merkityksiä. Aseemista kirjoitusta tehdään eri taiteenlajien piirissä, kuten visuaalisessa runoudessa, kalligrafiassa, kuvataiteessa ja käsitetaiteessa. Kyse on monitaiteisesta ilmaisumuodosta, jolle on tyypillistä kirjallisuuden, kuvataiteen ja käsitetaiteen ilmaisukeinojen yhdistely. Työni teoriaosiossa pyrin kartoittamaan semiotiikan teorian avulla, millä tavoin aseeminen kirjoitus muodostaa merkityksiä. Charles S. Peircen merkkien luokittelu osoitti, että aseeminen kirjoitus muodostuu semioottisista merkeistä, vaikkei se kanna kielellisille ilmauksille tyypillistä semanttista sisältöä. Jacques Derridan jälkistrukturalistinen ajattelu nosti esiin kaksi olennaista asiaa: aseemisen kirjoituksen merkit on mahdollista lainata alkuperästä eroavaan kontekstiin ja aseemisen kirjoituksen tekotapahtuma ei ole lähtökohtaisesti ainutlaatuinen, vaan se on tunnistettava toistettavuutensa ansiosta. Roy Harrisin kirjoitusalustan semiologiassa esitetään, että kirjoitus muodostaa merkityksiä myös graafisen tilan tasolla ja tästä näkökulmasta aseemisessa kirjoituksessa merkkien väliset suhteet ja niiden väliin jäävä tyhjä tila kantavat itsessään merkityksiä. Hyödynnän semiotiikan teorian synnyttämiä havaintoja tutkimuskohteiden analyysissa. Työni analyysiosiossa tulkitsen Henri Michaux’n runokokoelmaa kehollisen kirjoittamisen näkökulmasta, Bernard Réquichot’n kirjeitä ironisen monitulkintaisuuden näkökulmasta ja Luigi Serafinin ensyklopediaa utopiayhteiskunnan kirjoituksen näkökulmasta. Analysoidessani tutkimuskohteita havaitsin, että yksittäiset taideteokset voivat laajentaa aseemisen kirjoituksen merkityksen muodostumisen tapoja. ...
Alternative title
Aseeminen kirjoitus Henri Michaux'n runokokoelmassa Mouvements (1951), Bernard Réquichot'n kirjeissä Ecritures illisibles (1961) ja Luigi Serafinin ensyklopediassa Codex Seraphinianus (1981)
Keywords
Serafini, Luigi Michaux, Henri Réquichot, Bernard aseeminen kirjoitus poststrukturalismi semiotiikka ironia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409072746

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre