Show simple item record

dc.contributor.authorKorppi, Aino
dc.date.accessioned2014-08-11T13:28:44Z
dc.date.available2014-08-11T13:28:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1444266
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988
dc.description.abstractOpettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyvät tunteet. Tämä katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimus lähestyy tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on käytetty apuna kolmea kriteeriä: 1) tutkimukset ovat pääosin kuluvalta ja menneeltä vuosikymmeneltä 2) tutkimukset liittyvät nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista lähestymistapaa. Kirjallisuuden perusteella selvisi, että opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkittävimmistä opettajien tunteiden lähteistä. Nämä tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan työhön, mm. päätöksen tekoon ja työtyytyväisyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyviä tunteita on tutkittu vasta vähän, ja tähänastisten tulosten perusteella voidaan todeta, että tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtopäätöksiä ei kuitenkaan voi vielä tehdä. Monenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvistä tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita työelämässä. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedetään toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta myös pitkittäistutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvittää englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymistä uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (21 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheremotions
dc.subject.otherrelational approach
dc.subject.otherteaching
dc.subject.otherEFL teacher
dc.titleTeachers' emotions related to students : a critical review
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408112330
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-08-11T13:28:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record