dc.contributor.author | Kotilainen, Ilkka | |
dc.date.accessioned | 2014-06-30T19:25:18Z | |
dc.date.available | 2014-06-30T19:25:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1438342 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43869 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kiinteäalustaisen ajosimulaattorin validiteettia suhteessa oikeassa liikenteessä ajamiseen, vertailemalla kokemattomien ja kokeneiden kuljettajien suoriutumista virtuaalisessa ja oikeassa liikenteessä. Lisäksi tutkittiin, missä määrin tulokset, jotka oli mitattu virtuaalisissa ajotilanteissa, selittivät havaittuja yksilöllisiä eroja oikeassa liikenteessä ajamisessa.
Yhdeksän kokematonta ja kokenutta kuljettajaa osallistuivat sekä ajosimulaattorissa että oikeassa liikenteessä ajamista arvioivaan tutkimukseen. Tutkimustilanteiden järjestys oli tasapainotettu kuljettajien kesken molemmissa ryhmissä. Tutkimustilanteet sisälsivät ajamista moottoritien kaltaisessa ympäristössä sekä kaupungissa. Luonnollisessa liikenteessä ajamisen laatua arvioi kokenut ajo-opettaja käyttäen samaa arviointimenetelmää kuin varsinaisessa ajokokeessa. Virtuaalisessa ajotilanteessa kuljettajan suoriutumista arvioitiin useilla ajamista kuvaavilla mittareilla. Näitä mittareita sovellettiin niin, että kunkin simuloidun liikennetilanteen erityisominaisuudet otettiin huomioon.
Kokemattomat ja kokeneet kuljettajat eivät ryhmätasolla juurikaan eronneet toisistaan virtuaalisessa ja aidossa liikenneympäristössä. Toisaalta monet virtuaalisissa ajotilanteissa mitatut suoritusmuuttujat korreloivat voimakkaasti todellisessa liikenteessä arvioidun ajamisen laadun kanssa. Lisäksi regressioanalyysi osoitti, että joissain virtuaalisissa liikennetilanteissa mitatut tulokset selittivät 64 % yksilöiden välisistä eroista oikeassa liikenteessä ajamisessa. Erityisesti virtuaaliset ajotilanteet, joissa käännyttiin vasemmalle tai liityttiin moottoritielle, osoittautuivat hyviksi ennustamaan oikeassa liikenteessä ajamisen laatua. Virtuaalisissa ajotilanteissa mitatuista muuttujista erilaiset ohjauspyörän liikkeet ja lateraalinen kiihtyvyys osoittautuivat parhaiksi ennustettaessa ajamista oikeassa liikenteessä. Johtopäätöksissä pohditaan kuljettajien yksilöllisten erojen vaikutusta kuljettajakäyttäytymiseen ja esitetään jatkotutkimusta kuljettajakäyttäytymisen mekanismien ja ajosimulaattorin validiteetin tietämyksen parantamiseksi. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to explore the validity of a fixed-base driving simulator. The study was carried out by comparing novice and experienced drivers’ driving performance results in simulated and natural driving condi-tions. The relationship of simulated driving to on-road driving was clarified by examining the extent to which the results obtained in the simulated condition explained the inter-individual variability of driving in real traffic.
Nine novice and experienced drivers attended the simulated and natural driving conditions. The order of the conditions was counterbalanced among the drivers in both groups. Similar to the natural driving condition, the virtual driving condition consisted of a motorway and city environment. In the natural condition, the quality of driving was assessed by an experienced driving in-structor using the same method as in the official driving test. In the virtual driv-ing condition, the driver’s performance was assessed with a number of direct driving performance measures that were defined in a driving scenario specific manner.
There were no significant differences between the groups of novice and experienced drivers in the two driving conditions. However, several outcomes of simulated driving correlated with the quality of on-road driving. Also, a multiple linear regression showed that 64% of the inter-individual variability of on-road driving quality was explained by a set of outcomes of simulated driving. Especially, outcomes measured in “turning left” and “merging onto a motorway” scenarios had predictive value in terms of the quality of on-road driving. Of the outcomes of simulated driving, the measures of steering wheel movements and lateral acceleration had the most predictive values. It is discussed whether individual differences in driver behavior would explain the results. Further research is encouraged to gain knowledge on driver behavior mechanisms and driving simulator validity. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (106 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ajosimulaattori | |
dc.title | Driving simulator validity and driver behavior : results of driving performance in virtual vs natural conditions | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406302185 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.date.updated | 2014-06-30T19:25:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | simulaattorit | |
dc.subject.yso | kuljettajat | |
dc.subject.yso | autoilu | |
dc.subject.yso | liikennekäyttäytyminen | |
dc.subject.yso | liikenne | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |