dc.contributor.author | Martikainen, Annukka | |
dc.date.accessioned | 2014-06-24T08:44:24Z | |
dc.date.available | 2014-06-24T08:44:24Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1438002 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43830 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat kokivat esteettisen
prosessin luodessaan omasta itsestään kertovaa taideteosta. Taiteellisella
työskentelyllä pyrittiin käsittelemään ja jakamaan primitiiviseksi tiedoksi kutsuttuja
sisäisiä kokemuksia. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen
integraatiohankkeessa lukuvuonna 2004-2005. Tutkimuskysymykset olivat:
Vastasivatko opiskelijoiden kokemukset esteettisestä prosessista integraatiohankkeessa
esitettyä näkemystä ja sen taustalla olevaa teoriaa? Miten opiskelijat kokivat
taideteoksen jakamisen ryhmälle? Miten tieto taideteoksen esittelemisestä ryhmälle
vaikutti esteettiseen prosessiin?
Tutkimuksen teoreettisena taustana olevissa taideteorioissa esteettinen prosessi
ymmärretään joko taiteilijan itsetutkiskeluksi tai pyrkimykseksi välittää tietty viesti
vastaanottajalle. Teoreettisen hahmottelun pohjana on Jaskarin ja Suokonaution pro
gradu -tutkielmassa ”Esteettinen ilmaisu tunteiden tiedostamisen keinona” (2006)
esitetty koonti ilmaisulähtöisen estetiikan teoriasta. Tutkimustapa on etnografinen.
Tutkimusaineisto koostuu integraatioryhmän 13 opiskelijan kirjallisista tuotoksista
prosessin eri vaiheissa sekä tutkijan osallistuvasta havainnoinnista.
Aineiston perusteella ilmaisulähtöisessä estetiikassa saavutettiin integraatiohankkeen
taideteoriasta johdettavia tavoitteita primitiivisen tiedon käsittelyssä.
Keskeiseksi teemaksi nousivat kuitenkin opiskelijoiden kokemukset oman taiteellisen
työn jakamisesta muille. Se vaikutti koko esteettisen prosessin kulkuun kuten
taideteoksen aiheen ja ilmaisutavan valintaan. Osa opiskelijoista tunsi primitiivisen
tiedon jakamisen jopa muuttaneen omaa roolia ryhmässä. Esteettisten ilmaisujen
esittely ja vastaanotto olivat vahvoja kokemuksia osallistujille ja näyttivät edistävän
heidän ryhmäytymistään. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (99 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | primitiivinen tieto | |
dc.title | Primitiivisestä tiedosta jaettuihin kokemuksiin : integraatioryhmän opiskelijoiden kokemuksia esteettisestä prosessista ja oman taideteoksen esittelystä | |
dc.title.alternative | Integraatioryhmän opiskelijoiden kokemuksia esteettisestä prosessista ja oman taideteoksen esittelystä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406242134 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-24T08:44:24Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tieto | |
dc.subject.yso | ilmaisu | |
dc.subject.yso | estetiikka | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |