dc.contributor.author | Kuukasjärvi, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2014-05-16T13:21:07Z | |
dc.date.available | 2014-05-16T13:21:07Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1435559 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43434 | |
dc.description.abstract | Kuukasjärvi, Tiina. TUETUSTI TYÖURALLA. Narratiivinen tutkimus tuetusti työllistyneiden henkilöiden työurista. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 116 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tuetusti työllistyneiden henkilöiden työuria. Tutkimuskysymykset käsittelivät tuettujen työurien rakentumista ja ulkoisia piirteitä, työllistymistä ja työssä pysymistä edistäviä tukitoimia sekä työuria osana aikuisuutta. Tutkimuksen lähtökohtana oli inkluusio. Sen mukaisesti kansalaisilla on yhtäläinen oikeus osallistua yhteiskunnan toimintaan. Siten työuria tutkittiin osana yhteiskunnallista muutosta ja avoimien työmarkkinoiden toimintaa.
Tutkimus toteutettiin narratiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat työhönvalmentajan tuella työllistyneet avoimille työmarkkinoille. Haastattelut toteutettiin narratiivisesti, jolloin haastateltavat saivat kertoa vapaasti työuransa vaiheista. Analyysivaiheessa haastatteluista kerätty aineisto jäsennettiin juonellisiksi tarinoiksi narratiivisen analyysin sekä kerrontaskeeman avulla. Tavoitteena oli muodostaa tarinoita työurankulun vaiheista. Tarinoiden analysoinnissa hyödynnettiin holistis-rakenteellista tulkintatapaa. Työuratarinoita tulkittiin holistisina, itsenäisinä kokonaisuuksinaan. Lisäksi analyysia jatkettiin tarinoiden rakenteita tutkimalla, narratiivin perusviitekehystä hyödyntäen. Lopuksi työuratarinoiden rakentumista tarkasteltiin narratiivin progressiota tutkimalla sekä tarinoista muodostettujen juoniviivojen avulla.
Analyysin tapaan työuratarinoiden löydöksiä tarkasteltiin itsenäisinä kokonaisuuksinaan. Tutkimuksessa jokainen työura rakentui kertojalleen merkityksellisen teeman ympärille. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden työurien teemat käsittelivät sosiaalista osallisuutta, sisäisesti arvokasta työtä sekä valtaistumista. Lisäksi tutkimus osoitti, että tuetusti työllistyneiden työuriin sisältyy toiselle modernille tyypillisiä siirtymiä työpaikkojen ja työtehtävien sekä työllisyyden ja työttömyyden välillä. Työllistymistä ja työssä pysymistä tukivat erityisesti luonnollisiin tukitoimiin sisältyvät tekijät, kuten lähiomaiset sekä esimiehen ja työtovereiden sitoutuminen tuetusti työllistyneen henkilön tukemiseen. Työhönvalmentajan rooli tuenantajana korostui erityisesti työn etsinnässä sekä työllistymisen alku- ja muutosvaiheissa. Tutkimuksessa työurat tulkittiin osaksi aikuisuutta erityisesti kansalaisuuden ja työmarkkinakansalaisuuden sekä niihin liittyvien oikeuksien näkökulmasta. Osallisuus avoimien työmarkkinoiden palkkatyöhön korostui tärkeimpänä yhdenvertaisuuden muotona. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luonnolliset tukitoimet sekä työllistyjän ja työympäristön asenteiden ja toimintatapojen yhteensopivuus vahvistavat tuetun työllistymisen onnistumista ja työssä pysymistä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (116 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tuettu työllistyminen | |
dc.subject.other | työura | |
dc.subject.other | narratiivinen tutkimus | |
dc.title | Tuetusti työuralla : narratiivinen tutkimus tuetusti työllistyneiden henkilöiden työurista | |
dc.title.alternative | Narratiivinen tutkimus tuetusti työllistyneiden henkilöiden työurista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405161738 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Narratiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-05-16T13:21:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | työllistyminen | |
dc.subject.yso | työmarkkinat | |
dc.subject.yso | tuettu työllistyminen | |
dc.subject.yso | työura | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |