Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRissanen, Sami
dc.date.accessioned2014-05-10T07:35:04Z
dc.date.available2014-05-10T07:35:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1434550
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43369
dc.description.abstractTutkimuksessa pyritään yhdistämään ajatus kulttuurista eräänlaisen luonnonvalinnan alaisena Dan Sperberin näkemyksien (1) kommunikaation taustadynamiikasta tarkoitet-tujen merkityksien päättelynä niiden kontekstisidonnaisen merkittävyyden perusteella ja (2) erilaisten käsityksien eri kohteista leviämisen suhteen. Tällaisen yhdentävän viiteke-hyksen turvin pyritään vastaamaan pätevästi Sperberin kritiikkiin koskien darwinilaisen luonnonvalinnan soveltamista kulttuurin ilmiöihin. Näihin kritiikkeihin lukeutuvat väitteet, että (1) kulttuurin muutostiheys on liian korkea evoluution tuloksien kasautumisen mahdol-listamiseksi, (2) yleistykset koskien sisältöjä ovat kestämättömiä tehtyjen yliyksinkertais-tuksien vuoksi ja (3) toisintumisen sijaan välittyvät kulttuurisisällöt ovat tulkinnanalaisia. Mikäli tämä projekti onnistuu, sen tulisi hyödyttää ketä vain, joka on taipuvainen hyödyn-tämään evoluutiolähtöistä lähestymistapaa kulttuurin tutkimiseksi. Meemiteoria, eli ajatus toisintuvista kulttuuriolioista, on ensisijainen tutkimuksessa hyödynnetty lähde ajatukselle, että luonnonvalinta pätee kulttuuriin. Vaikka muihin vastaa-viin lähestymistapoihin kuten rinnakkaisevoluutioteoriaan, joka väittää ihmisten perivän sekä geneettistä että kulturaalista informaatiota, viitataan ajoittain, ne lähinnä tukevat yri-tystä tarkentaa esitettyä yhtenäistävää teoriaa kulttuurin evoluutiosta. Sen sijaan tämä tutki-elma hyödyntää Sperberin edustuksien epidemiologiaa, jonka mukaan kulttuuri-informaa-tion käsittely muokkaa aina sen sisältöjä toimijoiden taipumuksien mukaisesti. Erityisesti kommunikaation relevanssiteoria on korvaamaton osa tätä esiteltävää kehikkoa. Muihin lähteisiin lukeutuvat Pierre Bourdieun kenttäteoria sekä Sir Karl Popperin teoriat tieteen kehittymisestä ja (1) aineen, (2) mielen ja (3) kulttuurin kolmesta maailmasta. Tämän tutkielman esittelemä yhtenäistävä teoria hyväksyy väitteen edustuksien muutok-sien yleisyydestä, kun ne päätellään välittävistä eleistä. Ajatuksen luonnonvalinnasta kult-tuurin sisällä pelastamiseksi tarjotaan kuitenkin tarjotaan teoriakehystä, joka kykenee selit-tämään edustuksien sisältöjen säilymisen käytännössä näistä muutoksista huolimatta. Kyseisen teorian mukaan ihmiset oppivat yhdistämään tiettyjä piirteitä eri kategorioihin ja huomioimalla toistensa näkökulmat räätälöimään aiotut merkitykset välittäviä ilmaisuja.fi
dc.description.abstractThis study attempts to combine the idea that culture gives rise to a form of natural election with Dan Sperber's positions concerning (1) the underlying dynamics of communication as inferring intended meanings according to their contextual relevance, and (2) the spread of distinct conceptions regarding different objects. Such a combinatory framework is intended as a viable answer to Sperber's criticism of applying Darwinism to cultural phenomana. Sperber's critiques include the claims that (1) the high mutation rate of culture prevents its cumulative evolution, (2) generalizations concerning representations are untenable because they oversimplify matters, and (3) instead of being replicated, transmitted cultural infor-mation is reconstrued. If successful, this project should benefit anyone who is inclined to utilize an evolutionary approach to research cultural phenomena. The meme theory, the idea that there exist replicating cultural entities, is the primary representative of the idea that Darwinism applies to culture in this study. While alternative selectionist approaches such as the dual-inheritance theory, which argues that people inherit both genetic and cultural information, are also mentioned occasionally, they play a merely supporting role when detailing the integrative theory of cultural evolution is attempted. Instead, this study utilizes Dan Sperber's epidemiology of representations, according to which the transformations always occur when cultural information is handled, and these biases are caused by actors' dispositions. In particular, the relevance theory of communication constitutes an indispensable part of the newly introduced framework. Other resources include Pierre Bourdieu's theory of fields and Sir Karl Popper's theories about the evolution of science and the three worlds of (1) matter, (2) mind, and (3) culture. The integrative theory this study introduces accepts the claim that representations often transform when they are inferred from the demonstrations which convey them. However, a framework which explains how their contents may be retained in practice despite this dynamic is provided to salvage the idea that culture contains a form of natural selection. According to this theory, people learn to associate certain traits with specific categories and minding another's position enables tailoring expressions to convey the intended meanings.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (135 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherassociation
dc.subject.othercommunication
dc.subject.othercultural evolution
dc.subject.otherepidemiology
dc.subject.othermeme theory
dc.subject.othermeme
dc.subject.othermetarepresentation
dc.subject.otherpragmatics
dc.subject.otherrelevance theory
dc.subject.otherrepresentations
dc.subject.otherselectionism
dc.subject.otherassosiointi
dc.subject.otheredustukset
dc.subject.otherepidemiologia
dc.subject.otherkommunikaatio
dc.subject.otherkulttuurievoluutio
dc.subject.othermeemi
dc.subject.othermeemiteoria
dc.titleLeaps and bounds : towards an integrative theory of cultural evolution
dc.title.alternativeTowards an integrative theory of cultural evolution
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405101676
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2014-05-10T07:35:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysoassosiaatio
dc.subject.ysokulttuurievoluutio
dc.subject.ysoedustus
dc.subject.ysoepidemiologia
dc.subject.ysomeemit
dc.subject.ysomeemiteoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot