Yksin, yhdessä, erikseen? : Viaporin väki, kotitaloudet ja perheet 1766-1800
Viapori oli Ruotsin valtakunnan puolustuksen kulmakivi 1700-luvulla. Tämän keskeisen sotilaallisen asemansa
vuoksi sitä on tutkittu paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa Viaporia tarkasteltiin 1700-luvun keskeisen
tuotannollisen ja identiteettiä määrittävän yksikön eli perheen, tai tarkemmin sanottuna kotitalouden,
kautta. Pyrin selvittämään, millaisia Viaporin perheet ja kotitaloudet olivat vuosina 1766–1800.
1700-lukua tutkittaessa käsitteitä ”perhe” ja ”kotitalous” ei voida oikeastaan erottaa toisistaan, sillä perhettä
nykyisessä merkityksessään ei ollut olemassa. Omassa tutkimuksessani ”kotitalous” esiintyy kuitenkin
eräänlaisena yläkäsitteenä hyödyntäessäni Peter Laslettin malliin pohjaavaa kotitalousluokittelua.
Pääasiallisena lähteenä käytin henkikirjoja. Koska ne kuitenkin ovat ensisijaisesti veroluettelo, ei niistä
saatavia tietoja voinut suoraan valjastaa perhetutkimukseen vaan ne vaativat tarkemman vuosittaisen läpikäynnin.
Kvantitatiivisen analyysin jälkeen jatkoin kollektiivibiografian keinoin; tarkoituksena oli saada
aikaan joukkoelämäkerta Viaporin perheistä.
Saadakseni kuvan Viaporin perheellisyydestä selvitin, millainen Viaporin väestökehitys, sukupuolijakauma
ja sosiaalinen jakauma olivat, minkä jälkeen kiinnitin huomion itse kotitalouksiin ja perheisiin. Viaporista
muotoutui odotetusti kuva miehisenä ja sotilaallisena kokonaisuutena. Tähän linnoitukseen asettui kuitenkin
myös naisia; osa heistä oli jopa välttämättömiä linnoituksen toiminnalle. Itse kotitaloudet ja perheet paljastuivat
Suomen mittakaavassa melko pieniksi, minkä vuoksi ei ole yllättävää, että yksinasuvia ja perheettömiä
oli kotitalousrakenteita tarkasteltaessa eniten. Samalla on kuitenkin todettava, että Viaporin sotilaallisesta
luonteesta huolimatta yksittäinen hallitseva kotitalousmuoto olivat ydinperheet.
Vuodet 1777–1784 paljastuivat eräänlaisiksi kultavuosiksi Viaporin historiassa; tällöin aatelisrouvien ja
kotitalouksien määrä oli huipussaan. Tämän jälkeen kotitalouksien määrä väheni, mutta väestö kasvoi edelleen,
jolloin yhä useampi joutui jakamaan asunnon mahdollisesti täysin vieraan ihmisen kanssa. Lisääntyvän
ahtauden sivutuotteena Viaporin kotitalousrakenne kuitenkin monipuolistui. Toki eri sosiaaliset ryhmät
erosivat myös kotitalousrakenteiltaan, ja erityisesti miehistö paljastui täysin omanlaiseksi kokonaisuudekseen.
Viaporissa todella asuttiin niin yksin, yhdessä kuin erikseenkin.
...
Alternative title
Viaporin väki, kotitaloudet ja perheet 1766-1800Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erikseen vai yhdessä? Tietopalvelujen vakiintuminen Jyväskylän yliopiston kirjaston ytimeen
Laitinen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2012)Informaatiolukutaito on keskeinen akateemisen asiantuntijuuden ulottuvuus ja työelämätaito. Mirja Laitinen kertaa artikkelissaan Jyväskylän yliopiston kirjaston tietopalvelujen kehitystä ja sulautumista osaksi kirjaston ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Liikunta ja liikkumattomuus vaikuttavat terveyteesi - yhdessä ja erikseen
Finni Juutinen, Taija; Pesola, Arto (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)Liikunnan (fyysinen aktiivisuus) ja liikkumattomuuden (paikallaanolo) ajatellaan usein olevan toistensa vastakohtia ja vaihtoehtoja, vaikka normaalissa elämässä ne esiintyvät vuorotellen pitkin päivää jopa hyvinkin lyhyinä ... -
Parempaa työkykyä ja henkistä hyvinvointia miesvaltaisille aloille : pelastajat ja urheiluvalmentajat ryhmätyönohjauksessa yhdessä ja erikseen : tutkimus- ja kehittämishankkeen loppuraportti
Kokkonen, Marja; Pirttimäki, Mikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Maantieto ja suunnistus - yhdessä ja erikseen : luokanopettajien käsityksiä karttaopetuksesta
Ikäheimonen, Taru; Liuha, Jarkko (2002)