dc.contributor.author | Arola, Elina | |
dc.date.accessioned | 2014-03-13T10:20:27Z | |
dc.date.available | 2014-03-13T10:20:27Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1310659 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43072 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee kulttuurialan kansainvälistä verkostoitumista eurooppalaisen jazzalan ammattilaisverkoston, Europe Jazz Networkin kontekstissa. Ilmiötä tarkastellaan Tampere Jazz Happening -nimistä jazzfestivaalia järjestävän Tampereen Musiikkijuhlien organisaation näkökulmasta.
Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin verkostoitumisen syistä, verkostoitumiseen liitettävistä toiveista ja tavoitteista sekä siitä, kuinka verkostoitumista voitaisiin hyödyntää Tampere Jazz Happeningin kehittämisessä. Näitä kysymyksiä pohditaan kulttuurialan verkostoitumista käsittelevän tutkimuskirjallisuuden avulla sekä James Colemanin sosiaalisen pääoman teoretisointien kautta.
Tutkielman tausta-aineistona käytettiin Europe Jazz Networkin toiminnastaan julkaisemaa laajaa kyselytutkimusta, jonka tuloksia verrattiin Tampere Jazz Happeningin itsestään tuottamaan vastaavaan tietoon. Tutkielman pääasiallisen empiirisen aineiston muodostavat Tampereen Musiikkijuhlien toiminnanjohtajan sekä Tampere Jazz Happeningin taiteellisen johtajan haastattelut. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin muodostamalla aineistosta teemoja, joita tulkittiin edellä mainitun teoreettisen viitekehyksen valossa.
Tutkielman myötä havaittiin, että kansainvälinen verkostoituminen on marginaalisen modernin jazzin alalla toimivalle festivaalille elintärkeää. Verkostossa liikkuva tieto ja sen jäsenten ammattitaidon muodostama tietopotentiaali ovat Tampere Jazz Happeningille merkittävin verkostoitumalla saavutettavan sosiaalisen pääoman muoto. Verkostoitumalla kansainvälisesti festivaali voi rakentaa mainettaan, markkinoida itseään, hankkia tietoa modernin jazzin taiteellisista sisällöistä sekä valmistautua yleisessä kulttuuri-ilmapiirissä tapahtuviin muutoksiin. Nämä verkostoitumalla saavutettavat edut mahdollistavat toiminnan kehittämisen pitkällä aikajänteellä. Verkoston tarjoamia resursseja ja sosiaalista pääomaa voitaisiin festivaalilla kuitenkin hyödyntää paremminkin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (86 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | jazz | |
dc.title | Tampere Jazz Happening verkostoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201403131341 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2014-03-13T10:20:28Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | festivaalit | |
dc.subject.yso | Tampere Jazz Happening | |
dc.subject.yso | sosiaalinen pääoma | |
dc.subject.yso | verkostoituminen | |
dc.subject.yso | verkostot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |