Show simple item record

dc.contributor.authorArola, Elina
dc.date.accessioned2014-03-13T10:20:27Z
dc.date.available2014-03-13T10:20:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1310659
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43072
dc.description.abstractTutkielma käsittelee kulttuurialan kansainvälistä verkostoitumista eurooppalaisen jazzalan ammattilaisverkoston, Europe Jazz Networkin kontekstissa. Ilmiötä tarkastellaan Tampere Jazz Happening -nimistä jazzfestivaalia järjestävän Tampereen Musiikkijuhlien organisaation näkökulmasta. Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin verkostoitumisen syistä, verkostoitumiseen liitettävistä toiveista ja tavoitteista sekä siitä, kuinka verkostoitumista voitaisiin hyödyntää Tampere Jazz Happeningin kehittämisessä. Näitä kysymyksiä pohditaan kulttuurialan verkostoitumista käsittelevän tutkimuskirjallisuuden avulla sekä James Colemanin sosiaalisen pääoman teoretisointien kautta. Tutkielman tausta-aineistona käytettiin Europe Jazz Networkin toiminnastaan julkaisemaa laajaa kyselytutkimusta, jonka tuloksia verrattiin Tampere Jazz Happeningin itsestään tuottamaan vastaavaan tietoon. Tutkielman pääasiallisen empiirisen aineiston muodostavat Tampereen Musiikkijuhlien toiminnanjohtajan sekä Tampere Jazz Happeningin taiteellisen johtajan haastattelut. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin muodostamalla aineistosta teemoja, joita tulkittiin edellä mainitun teoreettisen viitekehyksen valossa. Tutkielman myötä havaittiin, että kansainvälinen verkostoituminen on marginaalisen modernin jazzin alalla toimivalle festivaalille elintärkeää. Verkostossa liikkuva tieto ja sen jäsenten ammattitaidon muodostama tietopotentiaali ovat Tampere Jazz Happeningille merkittävin verkostoitumalla saavutettavan sosiaalisen pääoman muoto. Verkostoitumalla kansainvälisesti festivaali voi rakentaa mainettaan, markkinoida itseään, hankkia tietoa modernin jazzin taiteellisista sisällöistä sekä valmistautua yleisessä kulttuuri-ilmapiirissä tapahtuviin muutoksiin. Nämä verkostoitumalla saavutettavat edut mahdollistavat toiminnan kehittämisen pitkällä aikajänteellä. Verkoston tarjoamia resursseja ja sosiaalista pääomaa voitaisiin festivaalilla kuitenkin hyödyntää paremminkin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjazz
dc.titleTampere Jazz Happening verkostoissa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201403131341
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2014-03-13T10:20:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysofestivaalit
dc.subject.ysoTampere Jazz Happening
dc.subject.ysososiaalinen pääoma
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysoverkostot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record