Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKinos, Anne-Maria
dc.date.accessioned2014-02-24T14:04:58Z
dc.date.available2014-02-24T14:04:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1309327
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43008
dc.description.abstractTutkimukseni tavoite on tarkastella opinto-ohjausta Haaparannalla. Pyrin vastaamaan kysymykseen, millainen ohjausajattelu kaupungin kouluissa vallitsee. Asiaa lähestytään opinto-ohjaajan näkökulmasta, ja haastattelin tutkimusta varten kaikkia kolmea haaparantalaisissa kouluissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Lisäksi haastattelin kolmea torniolaista opinto-ohjaajaa verratakseni, eroaako kouluissa vallitseva ohjausajattelu näiden kahden kaupungin välillä. Kaupungithan edustavat toinen ruotsalaista ja toinen suomalaista koululaitosta. Tutkimuksessani käytän fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto muodostuu informanttien haastatteluissa esiin nostamista kokemuksista ja näkemyksistä. Analyysitapa on kuvaileva fenomenologinen analyysi, jonka avulla pyrin kuvaamaan informanttien kokemukset mahdollisimman autenttisesti. Tarkastelen aluksi jokaista informanttia erikseen ja kokoan sen jälkeen informanttien kokemukset kahdeksi merkitysverkostoksi, Haaparanta ja Tornio erikseen. Lopuksi vertaan näitä kahta verkostoa keskenään. Tulokset osoittivat, että haaparantalainen opinto-ohjaus noudattaa ohjauksessa yleisesti vallitsevia suuntauksia. Ohjattavan ja opinto-ohjaajan välinen toimiva suhde on ensiarvoisen tärkeä. Ohjaus lähtee ohjattavan tarpeista. Vertailu kaupunkien välillä osoitti, ettei merkittäviä periaatteellisia eroja ole. Pienet mahdolliset erot johtuvat lähinnä koulujen ohjauskäytänteistä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropinto-ohjaus
dc.subject.otherohjausajattelu
dc.subject.otherfenomenologia
dc.subject.otherHaaparanta
dc.subject.otherTornio
dc.titleEleverna är det viktigaste : en fenomenologisk studie om studievägledning i skolorna i Haparanda ur ett jämförande finskt perspektiv
dc.title.alternativeFenomenologisk studie om studievägledning i skolorna i Haparanda ur ett jämförande finskt perspektiv
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402241276
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2014-02-24T14:04:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysoHaaparanta
dc.subject.ysoTornio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot