dc.contributor.author | Kinos, Anne-Maria | |
dc.date.accessioned | 2014-02-24T14:04:58Z | |
dc.date.available | 2014-02-24T14:04:58Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1309327 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43008 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tavoite on tarkastella opinto-ohjausta Haaparannalla. Pyrin vastaamaan kysymykseen, millainen ohjausajattelu kaupungin kouluissa vallitsee. Asiaa lähestytään opinto-ohjaajan näkökulmasta, ja haastattelin tutkimusta varten kaikkia kolmea haaparantalaisissa kouluissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Lisäksi haastattelin kolmea torniolaista opinto-ohjaajaa verratakseni, eroaako kouluissa vallitseva ohjausajattelu näiden kahden kaupungin välillä. Kaupungithan edustavat toinen ruotsalaista ja toinen suomalaista koululaitosta.
Tutkimuksessani käytän fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto muodostuu informanttien haastatteluissa esiin nostamista kokemuksista ja näkemyksistä. Analyysitapa on kuvaileva fenomenologinen analyysi, jonka avulla pyrin kuvaamaan informanttien kokemukset mahdollisimman autenttisesti. Tarkastelen aluksi jokaista informanttia erikseen ja kokoan sen jälkeen informanttien kokemukset kahdeksi merkitysverkostoksi, Haaparanta ja Tornio erikseen. Lopuksi vertaan näitä kahta verkostoa keskenään.
Tulokset osoittivat, että haaparantalainen opinto-ohjaus noudattaa ohjauksessa yleisesti vallitsevia suuntauksia. Ohjattavan ja opinto-ohjaajan välinen toimiva suhde on ensiarvoisen tärkeä. Ohjaus lähtee ohjattavan tarpeista. Vertailu kaupunkien välillä osoitti, ettei merkittäviä periaatteellisia eroja ole. Pienet mahdolliset erot johtuvat lähinnä koulujen ohjauskäytänteistä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | opinto-ohjaus | |
dc.subject.other | ohjausajattelu | |
dc.subject.other | fenomenologia | |
dc.subject.other | Haaparanta | |
dc.subject.other | Tornio | |
dc.title | Eleverna är det viktigaste : en fenomenologisk studie om studievägledning i skolorna i Haparanda ur ett jämförande finskt perspektiv | |
dc.title.alternative | Fenomenologisk studie om studievägledning i skolorna i Haparanda ur ett jämförande finskt perspektiv | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402241276 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.date.updated | 2014-02-24T14:04:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.subject.yso | Haaparanta | |
dc.subject.yso | Tornio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |