Scandic-hotellien mediajulkisuus suomalaisissa sanomalehdissä vuosina 2000-2012
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Scandic-hotellien mediajulkisuutta Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja Turun Sanomissa vuosien 2000–2012 aikana. Tutkimusaineisto koostui kokonaisuudessaan 293 mediatekstistä ja 126 mediatiedotteesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon ja millaista julkisuutta Scandic-hotellit ovat saaneet. Mediatekstien rinnalla tarkasteltiin Scandicin mediatiedotteita, joiden sisältöä verrattiin mediateksteihin ja tutkittiin, miten hyvin ne menivät läpi. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin organisaation viestinnän keskeisimpiä piirteitä sekä tarkasteltiin mediaa sidosryhmänä. Julkisuutta lähestyttiin organisaation näkökulmasta ja esiteltiin julkisuuden hallintaa sekä erilaisia julkisuusstrategioita. Mediajulkisuutta avattiin agenda setting -teorian ja portinvartijateorian kautta. Lisäksi käsiteltiin imagoa ja mainetta, jotka liittyvät läheisesti mediajulkisuuteen. Tutkimustulosten perusteella saatiin selkeä kokonaiskäsitys Scandic-hotellien mediajulkisuudesta. Scandic-hotellit saivat suhteellisen paljon näkyvyyttä eri sanomalehdissä ja suurin osa mediateksteistä osoittautui sävyltään neutraaleiksi. Scandic-hotelleja käsiteltiin monipuolisesti sanomalehtien eri osastoilla ja mainittiin erilaisten tapahtumien yhteydessä. Mediajulkisuuden voidaan nähdä lisänneen Scandicin tunnettuutta, sillä mediatekstien kautta viestittiin Scandicille tärkeistä asioista, kuten uusista hotelleista sekä toimista ympäristön ja kestävän kehityksen hyväksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
Lahola, Marjaana (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat ... -
Sarkaviitat laulavat jo viimeistä virttään : etnologinen tutkimus pukeutumisen diskursseista suomalaisissa sanomalehdissä 1875-1885
Mäkinen, Sonja (2014)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, millaista todellisuutta muotia ja kansan- ja kansallispukuja käsittelevät tekstit tuottavat ja miksi jotkut diskurssit saavat hegemonisen aseman. Tutkimusaineistoni koostuu 38 kirjoituksesta, ... -
Urheilujournalismi vallan vahtikoirana? : tapauskohtaisessa tarkastelussa huippu-urheilun muutostyötä käsittelevä uutisointi suomalaisissa sanomalehdissä
Laine, Antti; Turtiainen, Riikka (Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi, 2018)Artikkelin tutkimuskohteena on suomalaisen sanomalehdistön uutisointi vuosina 2010–2012 tehdystä huippu-urheilun muutostyöstä, jota opetus- ja kulttuuriministeriö rahoitti 2,6 miljoonalla eurolla. Tutkimuksen tavoitteena ... -
Talonpoika, herra, puoliherra. Etnologinen tutkimus puoliherra-kategorioista ja talonpoikaisuuden kulttuurisista malleista suomalaisissa sanomalehdissä 1847–1870
Kajander, Konsta (2020)This doctoral dissertation examines ‘half-gentlemen’ in the Finnish-language press 1847–1870. The study poses the following research questions. First, what cultural models of peasantry did writers promote in the Finnish ...