Scandic-hotellien mediajulkisuus suomalaisissa sanomalehdissä vuosina 2000-2012
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Scandic-hotellien mediajulkisuutta Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja Turun Sanomissa vuosien 2000–2012 aikana. Tutkimusaineisto koostui kokonaisuudessaan 293 mediatekstistä ja 126 mediatiedotteesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon ja millaista julkisuutta Scandic-hotellit ovat saaneet. Mediatekstien rinnalla tarkasteltiin Scandicin mediatiedotteita, joiden sisältöä verrattiin mediateksteihin ja tutkittiin, miten hyvin ne menivät läpi. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin organisaation viestinnän keskeisimpiä piirteitä sekä tarkasteltiin mediaa sidosryhmänä. Julkisuutta lähestyttiin organisaation näkökulmasta ja esiteltiin julkisuuden hallintaa sekä erilaisia julkisuusstrategioita. Mediajulkisuutta avattiin agenda setting -teorian ja portinvartijateorian kautta. Lisäksi käsiteltiin imagoa ja mainetta, jotka liittyvät läheisesti mediajulkisuuteen. Tutkimustulosten perusteella saatiin selkeä kokonaiskäsitys Scandic-hotellien mediajulkisuudesta. Scandic-hotellit saivat suhteellisen paljon näkyvyyttä eri sanomalehdissä ja suurin osa mediateksteistä osoittautui sävyltään neutraaleiksi. Scandic-hotelleja käsiteltiin monipuolisesti sanomalehtien eri osastoilla ja mainittiin erilaisten tapahtumien yhteydessä. Mediajulkisuuden voidaan nähdä lisänneen Scandicin tunnettuutta, sillä mediatekstien kautta viestittiin Scandicille tärkeistä asioista, kuten uusista hotelleista sekä toimista ympäristön ja kestävän kehityksen hyväksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vegebuumin jäljillä : vegetarismin diskurssit suomalaisissa sanomalehdissä
Järvelä, Sirkku (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja vegetarismista esitetään suomalaisissa sanomalehdissä. Tutkimuksen aineistona käytetään kolmen suomalaisen sanomalehden, Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ... -
Alakulttuuri median silmin : elektronisen musiikin uutisoinnin diskurssit suomalaisissa sanomalehdissä
Puolakanaho, Markus (2021)Tässä tutkielmassani analysoin elektronisen musiikin uutisoinnin diskursseja suomalaisten sanomalehtien verkkoartikkeleissa. Tarkoitus oli selvittää, miten elektronisesta musiikista puhutaan kaupallisessa mediassa. ... -
Urheilujournalismi vallan vahtikoirana? : tapauskohtaisessa tarkastelussa huippu-urheilun muutostyötä käsittelevä uutisointi suomalaisissa sanomalehdissä
Laine, Antti; Turtiainen, Riikka (Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi, 2018)Artikkelin tutkimuskohteena on suomalaisen sanomalehdistön uutisointi vuosina 2010–2012 tehdystä huippu-urheilun muutostyöstä, jota opetus- ja kulttuuriministeriö rahoitti 2,6 miljoonalla eurolla. Tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.