dc.contributor.author | Helander, Paula | |
dc.date.accessioned | 2013-11-20T14:01:12Z | |
dc.date.available | 2013-11-20T14:01:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1287644 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42493 | |
dc.description.abstract | Pro gradu – työssä selvitettiin, miten lasten osallisuus ilmeni ja toteutui päiväkodin leikkitilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lasten leikistä esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia osallisuuden muotoja ilmeni sekä tuoda esille, että lapset ovat aktiivisia toimijoita vertaiskulttuurissaan ja näin edistää lapsuudentutkimusta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten osallisuus ilmenee tytöillä ja pojilla.
Aineistona oli valmiit videoaineistot, jotka litteroitiin ja analysoitiin yhdistäen laadullista ja määrällistä menetelmää. Analyysi perustui teoriataustaan, jolloin pääkategoriat ja alaluokat muodostettiin teoriasta ja niiden perusteella aineistosta etsittiin niitä vastaavia ilmenemismuotoja, jotka luokiteltiin. Tulokset analysoitiin sekä määrällisesti taulukoiden että laadullisesti aineistoesimerkkien avulla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että lasten osallisuus ilmenee leikeissä vahvasti aktiivisuutena, vallankäyttönä, leikin kulkuun vaikuttamisena ja leikin ylläpidon eri muotoina. Leikit olivat roolileikkiä, koska lapset aktiivisesti ottivat erilaisia rooleja ja nimesivät myös leikkitovereilleen rooleja. Osallisuus esiintyi niin verbaalisina kuin nonverbaalisina ilmaisuina. Lisäksi tyttöjen ja poikien eroavaisuudet tulivat esille osallisuuden eri ilmaisumuodoissa.
Tutkimus osoitti, että osallisuus ilmeni eniten verbaalisesti. Leikkitilanteissa pojilla ilmeni enemmän osallisuutta kuin tytöillä. Tutkimus osoitti myös, että lapset ovat aktiivisia, kekseliäitä ja keskenään vuorovaikutuksessa olevia toimijoita ja siten osallisia leikkiin. Tutkimuksen perusteella vahvistui, että lasten leikkitilanteet ovat sosiokonstruktivistisia, koska leikki rakentui sosiaalisille suhteille ja lapset rakensivat leikkiä itse vuorovaikutuksessa toisten kanssa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | leikki | |
dc.subject.other | roolileikki | |
dc.subject.other | vapaa leikki | |
dc.subject.other | päiväkodin vertaissuhteet | |
dc.title | Lasten osallisuus päiväkodin leikkitilanteissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311202621 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2013-11-20T14:01:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | leikki | |
dc.subject.yso | roolileikit | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | tytöt | |
dc.subject.yso | pojat (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | pojat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |