Show simple item record

dc.contributor.authorHelander, Paula
dc.date.accessioned2013-11-20T14:01:12Z
dc.date.available2013-11-20T14:01:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1287644
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42493
dc.description.abstractPro gradu – työssä selvitettiin, miten lasten osallisuus ilmeni ja toteutui päiväkodin leikkitilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lasten leikistä esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia osallisuuden muotoja ilmeni sekä tuoda esille, että lapset ovat aktiivisia toimijoita vertaiskulttuurissaan ja näin edistää lapsuudentutkimusta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten osallisuus ilmenee tytöillä ja pojilla. Aineistona oli valmiit videoaineistot, jotka litteroitiin ja analysoitiin yhdistäen laadullista ja määrällistä menetelmää. Analyysi perustui teoriataustaan, jolloin pääkategoriat ja alaluokat muodostettiin teoriasta ja niiden perusteella aineistosta etsittiin niitä vastaavia ilmenemismuotoja, jotka luokiteltiin. Tulokset analysoitiin sekä määrällisesti taulukoiden että laadullisesti aineistoesimerkkien avulla. Tutkimuksessa saatiin selville, että lasten osallisuus ilmenee leikeissä vahvasti aktiivisuutena, vallankäyttönä, leikin kulkuun vaikuttamisena ja leikin ylläpidon eri muotoina. Leikit olivat roolileikkiä, koska lapset aktiivisesti ottivat erilaisia rooleja ja nimesivät myös leikkitovereilleen rooleja. Osallisuus esiintyi niin verbaalisina kuin nonverbaalisina ilmaisuina. Lisäksi tyttöjen ja poikien eroavaisuudet tulivat esille osallisuuden eri ilmaisumuodoissa. Tutkimus osoitti, että osallisuus ilmeni eniten verbaalisesti. Leikkitilanteissa pojilla ilmeni enemmän osallisuutta kuin tytöillä. Tutkimus osoitti myös, että lapset ovat aktiivisia, kekseliäitä ja keskenään vuorovaikutuksessa olevia toimijoita ja siten osallisia leikkiin. Tutkimuksen perusteella vahvistui, että lasten leikkitilanteet ovat sosiokonstruktivistisia, koska leikki rakentui sosiaalisille suhteille ja lapset rakensivat leikkiä itse vuorovaikutuksessa toisten kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherleikki
dc.subject.otherroolileikki
dc.subject.othervapaa leikki
dc.subject.otherpäiväkodin vertaissuhteet
dc.titleLasten osallisuus päiväkodin leikkitilanteissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311202621
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2013-11-20T14:01:13Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoleikki
dc.subject.ysoroolileikit
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysopojat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright