Skeittiaktiivien näkökulma harrastukseensa ja sen kasvatuksellisiin piirteisiin
Tutkimuksessa selvitetään, millainen on skeittiaktiivien profiili sekä heidän näkökulmansa skeittaukseen ja skeittauksen kasvatuksellisiin piirteisiin ja sen myötä välittyviin arvoihin. Tutkimuksen taustassa hyödynnetään aiemman tutkimuksen näkökulmia skeittauksen omi- naispiirteistä sekä suomalaisista skeittareista. Skeittauksen kasvatuksellisia piirteitä lähesty- tään arvojen, kasvatuskäsitysten, kasvatusvastuun ja informaalin oppimiskäsityksen kautta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui viisi aktiivisesti lajin ympärillä toimivaa henkilöä, jotka harrastavat laji myös itse.
Haastattelujen pohjalta näyttää siltä, että skeittiaktiivit aloittavat skeittauksen usein hetken mielijohteesta, joka nousee lajin visuaalisuudesta tai kiinnostuksesta lajikulttuuriin. Mitään yhtenäistä harrastustaustaa skeittiaktiiveilla ei ole, mutta skeittauksen aloitettuaan muiden liikunnallisten harrastusten rooli vähenee. Skeittiaktiiviksi on monia reittejä, mutta tärkeimpänä motivoivana tekijänä on halu edistää lajia parempien skeittipaikkojen ja tapah- tumien järjestämisen sekä lajin imagoon vaikuttamisen kautta. Skeittiaktivismin taustalla on usein myönteisiä kokemuksia vaikuttamisesta. Skeittiaktiiveille on skeittauksessa tär- keintä sosiaalinen ulottuvuus, ei niinkään taidolliset ominaisuudet.
Haastateltujen skeittiaktiivien kasvatusnäkemys oli tyypillisesti avoin ja lapsilähtöi- nen ja sitä luonnehtii lapsen ja nuoren näkeminen subjekteina. Skeittauksen toimintaympä- ristöissä nuorempien toimintaan puututaan skeittaukseen sosiaalistamisen hengessä. Oma- kohtaisia arvoja tai kasvatuksellisia teemoja halutaan edistää ja olla esimerkkinä, mutta valinta esimerkin omaksumisesta jätetään skeittaajalle itselleen. Skeittauksessa otetaan op- pia toisilta skeittareilta, mutta skeittarin ikä ei ole tärkeimmässä roolissa, vaan taidot ja so- siaalinen status. Arvoja, joita skeittiaktiivit haluaisivat välittää nuoremmille ovat muun mu- assa itsenäinen ajattelu, itse tekeminen, vapaus tehdä mitä itse haluaa, vastuun ottaminen, toisten kunnioittaminen sekä suvaitsevaisuus. Skeittiaktiivit uskovat skeittauksen vaikutuk- seen nuorten kasvamisessa, mutta usko perustuu usein omiin kokemuksiin ja omaan henki- löhistoriaan. Skeittiaktiivit kokevat, että yhdessä tekeminen ja oleminen ovat foorumi eri- laisten toiminta- ja ajattelumallien edistämiselle, varsinkin silloin, kun itse skeittaus fyysi- senä toimintona ei ole toiminnan keskipisteenä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että skeittaus toimintaympäristönä sisältää piirteitä informaalista oppimisympäristöstä, jossa toimijat pyrkivät edistämään tiettyjä universaaleja arvoja ja kasvatusideaaleja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puhuttua ja kirjoitettua tiedettä : funktionaalinen ja yhteisöllinen näkökulma tieteen kielen interpersonaalisiin piirteisiin
Luukka, Minna-Riitta (1995)The study deals with interpersonal features in spoken and written scientific texts, and looks for explanations for their use in the social practice of the scientific community. Theoretically, the study shares a common ... -
Varhaisvuosien erityiskasvatuksen henkilöstö ja vanhemmat yhteistyössä - perheen näkökulma
Kuosmanen, Henna (2006) -
Aivojen alfarytmin rooli muistinvaraisen tarkkaavuuden suuntaamisessa visuaalisiin piirteisiin
Hyttinen, Joonas (2024)Aivojen rytmisen toiminnan, erityisesti alfarytmin, on tulkittu osallistuvan muistinvaraisen visuaalisen tarkkaavuuden toimintaan. Alfarytmin tarkka rooli sen toiminnassa ei kuitenkaan ole täysin selvä. Tässä tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.