Kuvataidekasvatuksen uudistaminen ja asema suomalaisessa peruskoulu-uudistuksessa kuvaamataidon opettajien näkökulmasta : haastattelututkimus
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka kuvataidekasvatus ja taidepedagoginen ajattelutapa muuttui peruskoulu-uudistuksen aikana (1970-‐1977). Tutkimus painottuu nimenomaan tuohon aikaan uudistuksessa mukana olleiden kuvaamataidonopettajien näkökulmiin aiheesta. Tutkimusaineisto koostuu viidestä haastattelusta, siirtymävaiheenmateriaalista, sekä aiempaan tutkimukseen peruskoulu-uudistuksesta.
Haastattelut on toteutettu puolistruktuoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineiston analysointi perustuu viiteen narratiiviin, jotka historiallisen kirjallisuuden kanssa yhdessä muodostavat yhden suuremman kokonaisuuden. Aineisto perustuu suurelta osin muistitietoon, joten tavoitteenani on esittää vain tiettyjen henkilöiden näkökulma aiheeseen, absoluuttista totuutta ei tämän tutkimuksen avulla voida osoittaa.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25026]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien ammattilehtien kirjoittelu peruskoulu-uudistuksesta vuosina 1965-1973
Huovila, Perttu (2014)Suomen rinnakkaiskoulujärjestelmästä siirryttiin peruskoulujärjestelmään vuosina 1972–1977. Uudistuksen myötä koko ikäluokka suoritti oppivelvollisuutensa yhdessä ja samassa koulussa. Uudistuksen tarkoituksena oli ennen ... -
"Uskaltaisipa itse tehdä sellaista taidetta" : kehitysvammaisten taide opettajien näkökulmasta
Kavasvuo, Tanja (2008) -
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ... -
Terveydenhuollon henkilöstön ammatillinen toimijuus sote-uudistuksessa
Miettinen, Riitta (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erikoissairaanhoidon henkilöstön suhtautumista sote-uudistukseen valmistautumiseen. Lisäksi henkilöstön ammatillista toimijuutta tutkittiin toimintana kolmen ulottuvuuden - vaikuttaminen ...