Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPikkarainen, Heli
dc.date.accessioned2013-09-10T09:34:39Z
dc.date.available2013-09-10T09:34:39Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1279610
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42121
dc.description.abstractTiivistelmä: Naiset elävät nepalilaisessa kulttuurissa alisteisessa asemassa. Naisten sorrettu asema näkyy selkeästi muun muassa koulutussektorilla, keskimäärin naiset ovat miehiä vähemmän koulutettuja. Tähän epäkohtaan on pyritty puuttumaan erilaisin kansallisin ja kansainvälisin ohjelmin, mikä on johtanut peruskoulutukseen osallistuvien tyttöjen lukumäärän merkittävään kasvuun. Tässä tutkimuksessa tarkastelin tyttöjen osallistumista nepalilaisessa kyläkoulussa. Tutkimus on etnografinen tapaustutkimus, jonka myötä tutustuin opettajien ja tyttöjen väliseen vuorovaikutukseen opetustilanteissa. Lisäksi tutkin tyttöjen osallisuutta toimijuuden ja voimaantumisen näkökulmista ja pohdin löydöksiä laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti etnografisena tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineisto koostui Shree Pragatishil Milijuli Primary school:ssa viettämieni kenttäjaksojen aikana kerätystä etnografisesta havainnointiaineistosta ja haastatteluaineistosta. Tutkimusta varten haastattelin viittä koulussa opiskelevaa tyttöä sekä heidän opettajiaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2011 sekä tammikuussa 2012, ja analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että opettajan rooli tyttöjen osallisuuden tukijana on merkittävä. Opettaja, joka pyrki kannustamaan tyttöjä kriittisyyteen ja dialogiin sai tytöt osallistumaan aktiivisemmin kuin perinteistä opetusmetodia hyödyntävä opettaja. Merkittävä kannustin osallistumiselle oli myös perheen tuki. Tyttöjen osallisuuden ja osallistumisen tiellä on myös haasteita. Löydökset osoittivat, että opetusmetodit eivät yleisesti ole osallisuutta tukevia. Osallistumiseen ja osallisuuden kokemiseen vaikutti myös tyttöjen kulttuurinen tausta. Tytöt, jotka kuuluivat alempiin kasteihin tai olivat heimoyhteisön jäseniä, eivät osallistuneet kuten muihin ryhmiin kuuluvat.fi
dc.description.abstractNepalese women are living in a oppressed situation. Their oppressed status can be seen clearly in the field of education. In average women are less educated than men. This defect has been noticed and there are several programs trying to improve the education of Nepalese girls. These programs have led to significant increase in girls school attendance in primary school level. In this research I have studied girls participation in a Nepalese village school. The study is an ethnographic case study in which I have observed interactions between girls and teachers in class room environment. My objective was to understand girls participation and empowerment in a wider social context. This study was implemented as an ethnographic case study. Data was collected by observing and interviewing the students and teachers at Shree Pragatishil Milijuli Primary school. All together five girls and their teachers were interviewed. The data was collected during autumn 2011 and also in January 2012 and the whole data was analyzed by using content analysis. The findings indicate that the role of the teacher is significant as a supporter of girls participation. Teacher who supports girls to be critical and to dialogue can make them participate more actively than a teacher who is using more traditional teaching methods. Important for girls participation is also the support of the family. The study showed that there are also several challenges on the way of girls participation. In general teaching methods are not participatory and cultural background of a girl can have a negative effect on girls participation. Girls who were members of lower casts or members of some tribal community were not participating as actively as those who were members of other communities.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOsallisuus
dc.subject.otherOsallistuminen
dc.subject.otherNepal
dc.subject.otherKoulutus
dc.subject.otherNaisten oikeudet
dc.subject.othervoimaantuminen
dc.title"When girls don't have to work that much they are doing better in school" : ethnographic case study on girls participation in Nepalese village school
dc.title.alternativeEthnographic case study on girls participation in Nepalese village school
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201309102267
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2013-09-10T09:34:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysovoimaantuminen
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysonaisen asema
dc.subject.ysooikeudet
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysoNepal
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot