Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNivasalo, Ari-Matti
dc.date.accessioned2013-05-20T10:37:56Z
dc.date.available2013-05-20T10:37:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41498
dc.description.abstractHTML5 ja Flash järjestelmäkehittäjän näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Makkonen, Pekka HTML15 ja Flash ovat teknologioita, joiden avulla voidaan luoda rikkaita Internet-sovelluksia, interaktiivista web-sisältöä, näyttää videoita upotettuna verkkosivuille yms. Kun Flash on yksityisomisteinen ja kaupallinen teknologia, on HTML5 sen sijaan avoin, www-standardeista vastaavan W3C:n2 kehittämä teknologia. Adobe Flash on ollut valmiina tuotteena markkinoilla ja jatkokehityksen alaisena jo pitkään, kun taas HTML5 on ollut lähes yhtä pitkään vasta kehitysasteella. Myös HTML5:stä on kuitenkin julkaistu joitain osia ja viime vuosina selainvalmistajat ovatkin alkaneet aktiivisesti parantamaan HTML5 tukiaan. Uusimpien selaimien kilpailussa yksi suurimmista kilpailunaiheista onkin ollut juuri HTML5:n eri ominaisuuksien toimivuus. Sekä Flash että HTML5 käyttävät hyväkseen ECMA-262 standardiin perustuvia prototyyppipohjaisia ohjelmointikieliä. Näistä Flashin ActionScript on laajennostensa ansiosta lisäksi todellinen oliokieli. Flash ohjelmat käännetään tavukoodiksi ja pakataan .swf tiedostoihin ennen kuin niitä voidaan käyttää. JavaScriptia sen sijaan ei käännetä etukäteen, vaan selainten JavaScript-moottorit tulkitsevat sen sellaisenaan. HTML5 ohjelmia ei myöskään pakata erityisiin tiedostoihin. ActionScriptin vaatima kääntäminen tarkoittaa myös sitä, että Flash kehittäjällä tulee olla erityiset työkalut ohjelmien kehittämiseen. Flash ja HTML5 teknologioissa on molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. Usein yhtä parasta ratkaisua ei ole, vaan teknologioiden yhdistäminen voi olla kannattavin vaihtoehto. Esimerkiksi sivustolle upotettavat videot voidaan näyttää ensisijaisesti HTML5 muodossa eri koodekeilla, ja jos mikään näistä ei toimi, voidaan video näyttää edelleen Flashin avulla. Tutkielma on toteutettu aineistotutkimuksena. Tutkielman tarkoitus on auttaa järjestelmäkehittäjiä tilanteessa, jossa heidän tulee valita HTML5 ja Flash teknologiden väliltä, sekä valottaa yleensä näiden kahden kilpailun nykytilannetta. Tutkimuksessa päädyttiin tulokseen, että valinta HTML5:n ja Flashin väliltä riippuukin pitkälti tarpeista sekä henkilökohtaisista uskomuksista. Flash tekee sellaisia asioita natiivisti, joita HTML5:ssä pitää kehittää tyhjästä itse. 1 Hypertext Markup Language 2 World Wide Web Consortium Toisaalta vaakakupin toisella puolella painaa HTML5:n avoimuus. Suureksi kysymykseksi muodostuukin se, miten paljon eri kehittäjille teknologian avoimuus merkitsee. Tutkimuksessa todettiin myös, että on vaikeaa sanoa yksiselitteisesti kumpi teknologia tulee pärjäämään pidemmällä aikavälillä paremmin.fi
dc.description.abstractJyväskylä: University of Jyväskylä, 2010, 30 p. Information Systems, Bachelor’s Thesis Supervisor(s): Makkonen, Pekka HTML5 3 and Adobe Flash are technologies with which one can create Rich-Internet-Applications, interactive web-content and show embedded videos on websites. While Adobe Flash is a proprietary and commercial technology, HTML5 is an open standard developed and maintained by W3C 4 which is re-sponsible for maintaining all www-standards. Adobe's Flash has been a fi-nished product on the market and under constant follow-up development for quite a while now. HTML5 has also been on development for almost as long time. It is still however badly under development though some of its parts have already been published and during the last few years browser manufacturers have started actively improve their browsers' HTML5 support. In the latest browser wars one of the biggest assets has been the support for different fea-tures of HTML5. Both Flash and HTML5 use prototype-based programming languages that are based on ECMA-262 standard. Flash's ActionScript is also a true object oriented programming language due to its extensions. Flash programs are compiled into bytecode and packed into a swf file before they can be used. Ja-vaScript in the other hand is not compiled beforehand but the browsers' Java-Script engines interpret it as is. HTML5 programs are also not packed into spe-cial files before they can be used. Compiling of ActionScript means that Flash developers must have special developing tools for creating Flash applications. Flash and HTML5 technologies both have their good sides and bad sides. Often there is no one best solution but combining the two may be the most worthwhile solution. For example embedded videos on websites can be prima-ry shown with HTML5 and even in different codecs. If none of these work, the video can be shown with Flash. The study has been carried out as a material research. The study's purpose is to help system developers in situations where they must choose between the two technologies and to generally enlighten the situation of Flash's and HTML5's present state. The study also wants to enlighten the difficulty of choosing between different software development technologies by means of an example. The study believes that the choice between HTML5 and Flash depends on the needs and beliefs of the developer. Flash does things as is that need to be 3 Hypertext Markup Language 4 World Wide Web Consortium developed from scratch in HTML5. In the other hand HTML5 is a fully open technology. The big question is how much openness matters for different de-velopers. In the study it was also noted that it is very hard to tell which tech-nology will survive as the winner in a long term run.en
dc.format.extent25
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHTML5
dc.subject.otherAdobe
dc.subject.otherFlash
dc.subject.othercanvas
dc.subject.othervideo
dc.subject.othervertailu
dc.titleHTML5 ja Flash järjestelmäkehittäjän näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305201712
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2013-05-20T10:37:57Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyväskylä University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain opinnäytteen julkaisseella laitoksella ja Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot