dc.contributor.author | Kamila, Marjo | |
dc.date.accessioned | 2013-05-17T09:30:30Z | |
dc.date.available | 2013-05-17T09:30:30Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-5236-5 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1261141 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41479 | |
dc.description.abstract | ”Miksi se haluaa olla opettaja, kun se ei näytä opettajalta?” Opettajat on mielletty tietynlaisen käyttäytymisen ja näyttäytymisen perusmalleiksi, ja siitä poikkeaminen voidaan kokea epäilyttävänä. Tässä tutkimuksessa opettajat ovat toistensa katseiden kohteena ja kertovat, miltä opettajat saavat heidän mielestään näyttää.
Kuva opettajasta on moninainen, osin ristiriitainen. Kouluissa käydään symbolista valtataistelua siitä, minkä näköiset, kokoiset ja millä tavoin pukeutuneet opettajat saavat näkyä. Tutkimus tuo esiin opettajien mielikuviin vaikuttavat perinteet ja ajan kauneusideaalit. Käsitykset eivät ole vain koulumaailman asioita; ne kertovat aikakauden arvostuksista ja ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Marjo Kamila on tarkastellut aineistoaan muun muassa visuaalisen kulttuurin tutkimuksen, sosiologian ja sosiaalipsykologian keinoin. Tutkimus tuo näkyväksi opettajan ulkoasun merkityksen osana ammattia ja avaa uusia näkökulmia opettajana olemiseen. Teos kertoo teoreettisesti pätevästi mutta yleistajuisesti siitä, millä tavoin opettajat laittavat toisensa visuaalisesti järjestykseen pelkkien katseiden ja satuttavien sanojen kautta. | fi |
dc.format.extent | Verkkoaineisto (483 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ammattikuva | fi |
dc.subject.other | ammattiasema | fi |
dc.subject.other | ruumiillisuus | fi |
dc.subject.other | sukupuolisuus | fi |
dc.subject.other | kauneusihanteet | fi |
dc.subject.other | valtarakenteet | fi |
dc.subject.other | auktoriteetti | fi |
dc.subject.other | sukupuolinen häirintä | fi |
dc.subject.other | opettajat | fi |
dc.subject.other | pukeutuminen | fi |
dc.subject.other | vaatteet | fi |
dc.subject.other | habitus | fi |
dc.subject.other | ulkonäkö | fi |
dc.subject.other | tyyli | fi |
dc.subject.other | sukupuoli | fi |
dc.subject.other | katse | fi |
dc.subject.other | valta | fi |
dc.subject.other | opettajuus | fi |
dc.subject.other | visuaalinen kulttuuri | fi |
dc.title | Katsojana ja katsottuna : opettajan kontrolloitu ulkoasu | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-5236-5 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.relation.issn | 1457-6899 | |
dc.relation.numberinseries | 110 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | ammattikuva | |
dc.subject.yso | ammattiasema | |
dc.subject.yso | ruumiillisuus | |
dc.subject.yso | sukupuolisuus | |
dc.subject.yso | kauneusihanteet | |
dc.subject.yso | valtarakenteet | |
dc.subject.yso | auktoriteetti | |
dc.subject.yso | sukupuolinen häirintä | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | pukeutuminen | |
dc.subject.yso | vaatteet | |
dc.subject.yso | ulkonäkö | |
dc.subject.yso | habitus | |
dc.subject.yso | tyylit | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | katse | |
dc.subject.yso | valta | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | visuaalinen kulttuuri | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |