Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRäsänen, Iida
dc.date.accessioned2013-05-14T17:48:46Z
dc.date.available2013-05-14T17:48:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41433
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia adjektiiveja käytetään kuvailemaan työnhakijaa, työnantajaa ja itse työtä englanninkielisissä työpaikkailmoituksissa Helsingin Sanomissa. Työpaikkailmoituksia on aiemmin tutkittu keskittyen mm. työnhakijalta vaadittaviin taitoihin, ilmoituksissa käytettyihin eufemismeihin, ilmoituksen rakenteeseen ja sanaston tutkimiseen. Tutkimusta on tehty ulkomailla ja Suomessa mutta Suomessa tutkimuksen kohteena ovat olleet lähinnä suomenkieliset työpaikkailmoitukset. Koska Suomessa työelämä kansainvälistyy ja työnhakijoita haetaan jo usein Helsingin Sanomissakin englanninkielisillä ilmoituksilla, on tarpeen ulottaa tutkimus myös muihin kuin suomenkielisiin ilmoituksiin. Adjektiiveilla kuvataan haettavan henkilön persoonallisuutta ja työnantajaa, joten tarkastelemalla adjektiivien käyttöä ilmoituksissa voi saada selville mitä työpaikkailmoituksissa oikeasti haetaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdeksästä syksyllä 2012 ilmestyneestä Helsingin Sanomien numerosta. Jokaisen englanninkielisen työpaikkailmoituksen adjektiivit kirjoitettiin ylös ja jaoteltiin sen mukaan, kuvasivatko ne työnhakijaa, työnantajaa vai itse työtä. Tämän jälkeen adjektiiveistä muodostettiin semanttisia luokkia. Tulokset osoittavat, että työnhakijalta odotetaan mm. hyviä yhteistyötaitoja, hyvää työmotivaatiota ja erinomaista kielitaitoa. Työnantajaa kuvattiin lähinnä positiivisilla adjektiiveilla ja työnantajia kuvattiin mm. menestyneiksi, kansainvälisiksi ja laadukkaiksi. Työtä ja työpaikkaa kuvailtiin mm. kehumalla tiimihenkeä ja kuvaamalla työtä hektiseksi ja ainutlaatuiseksi. Tulokset vastasivat aiempien tutkimuksien tuloksia. Jatkossa lisätietoa työpaikkailmoituksista voisi saada tutkimalla kokonaisia lausekkeita, niiden merkitystä ja mitä ne kertovat ilmoituksista. Nykyään myös lisääntyvä rekrytointi Internetin kautta tekee sähköisistä työpaikkailmoituksista tutkimisen arvoisia.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAdjektiivit
dc.subject.othertyöpaikkailmoitukset
dc.subject.othersanomalehdet
dc.subject.otherkielet
dc.subject.otherenglanti
dc.subject.othertyö
dc.subject.othertyönhakija
dc.subject.othertyöntekijä adjectives
dc.subject.otherjob advertisements
dc.subject.otherwork
dc.titleAdjectives in job advertisements in English in Helsingin Sanomat : a semantic analysis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305141662
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2013-05-14T17:48:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot